Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Jacek Świderski, WPH: Turystyka to dla nas obszar o największym potencjale wzrostu

Udostępnij

W pierwszym kwartale 2025 roku przychody ze sprzedaży Wirtualnej Polski Holding S.A. osiągnęły blisko 372 mln zł.  To oznacza wzrost o ponad 22 mln zł, czyli o ponad 6% rok do roku. Kluczowym motorem wzrostu był segment turystyczny, w którym spółka sfinalizowała też rekordową inwestycję, czyli przejęcie Invia Group.

Skorygowana EBITDA wyniosła 85,8 mln zł i utrzymała się na poziomie nieco wyższym niż w 2024 roku. Zysk netto w I kwartale wyniósł 12,4 mln zł. Segment turystyczny wygenerował przychody na poziomie 147,8 mln zł – o prawie 22 mln zł więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Dwucyfrowy wzrost przychodów odnotował również segment finansów konsumenckich. 

– Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają, że turystyka to dla nas obszar o największym potencjale wzrostu. Przejęcie Invia Group zamknęliśmy miesiąc temu, na jego pełny wpływ poczekamy około 12 miesięcy. Pracujemy nad integracją zespołów, technologii i modeli działania. Cel jest niezmienny: budowa europejskiej grupy turystycznej, która będzie skutecznie konkurować z globalnymi platformami. Już teraz działamy na 9 europejskich rynkach i obsługujemy rocznie prawie 6 mln podróżnych. W segmencie reklamy i subskrypcji ogłaszamy wejście w obszar “retail media”, poprzez rozszerzenie odnoszącej sukcesy sieci WPartner – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.

Wirtualna Polska rozszerza swoją ofertę reklamową i wchodzi w obszar Retail Media.

WPartner for Retailers jest odpowiedzią na rosnące potrzeby reklamodawców, którzy chcą docierać z przekazem marketingowym do użytkowników w miejscu podejmowania decyzjach zakupowych. Te nowe, jakościowe miejsca reklamowe będą umieszczone w sklepach online, platformach zakupowych (tzw. marketplace’ach) oraz aplikacjach mobilnych. Jednocześnie sprzedawcy, dołączając do WPartner for Retailers, rozbudują swój model biznesowy o przychody ze sprzedaży reklam.

Retail Media to dziś jeden z najszybciej rozwijających się segmentów reklamy cyfrowej. Dzięki bliskiemu połączeniu z aktywnością konsumencką, rynek ten ma według prognoz rosnąć w Polsce między 20 a 30% rocznie. WPL (WIRTUALNA), posiadająca własną platformę reklamy Programmatic, dane o zachowaniach użytkowników i blisko 30-letnie doświadczenie w monetyzacji powierzchni reklamowej, naturalnie rozszerza swoją działalność o ten segment.

– WPartner for Retailers to rozwinięcie sprawdzonej już sieci brokerskiej dla wydawców - WPartner. Budujemy nowe źródło przychodów dla sklepów internetowych, tak jak z sukcesem dostarczamy od trzech lat popyt reklamowy do publisherów w Polsce i za granicą. Dołączenie powierzchni sklepów obok powierzchni wydawców pozwoli markom skutecznie docierać do potencjalnych konsumentów
w środowiskach zakupowych, a platformom i sklepom online zarabiać na reklamie dzięki technologii
i popytowi reklamowemu z WP
– mówi Beata Tłuczkiewicz, Inventory Efficiency&Growth Director.

Nowa oferta będzie zintegrowana z istniejącym panelem reklamowym WP Ads (self-serve) oraz wspierana przez autorskie komponenty technologiczne WP. Sieć WPartner to ponad 6 tys. serwisów i aplikacji mobilnych w całej Europie, a technologia WP pozwala przetwarzać ponad 400 miliardów zapytań reklamowych kwartalnie.

Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego

(w tys. zł)

Trzy miesiące zakończone
 31 marca 2025

Trzy miesiące zakończone
 31 marca 2024

 Zmiana

 Zmiana %

Segment Reklama i Subskrypcje

 

     

Przychody ze sprzedaży

158 715

166 374

 (7 659)

(4,6%)

Przychody gotówkowe ze sprzedaży

154 963

161 332

 (6 369)

(3,9%)

Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16)

53 308

54 405

 (1 097)

(2,0%)

Segment Turystyka

 

     

Przychody ze sprzedaży

147 758

125 952

21 806

17,3%

Przychody gotówkowe ze sprzedaży

147 755

125 952

21 803

17,3%

Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16)

23 393

22 783

610

2,7%

Segment Finanse konsumenckie

 

     

Przychody ze sprzedaży

56 202

47 541

8 661

18,2%

Przychody gotówkowe ze sprzedaży

56 171

47 541

8 630

18,2%

Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16)

8 364

6 362

2 002

31,5%

Segment Pozostałe

 

     

Przychody ze sprzedaży

12 139

11 520

619

5,4%

Przychody gotówkowe ze sprzedaży

12 126

11 520

606

5,3%

Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16)

767

647

120

18,5%

Segmenty łącznie

 

     

Przychody ze sprzedaży

371 953

349 782

22 171

6,3%

Przychody gotówkowe ze sprzedaży

368 154

344 740

23 414

6,8%

Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16)

85 832

84 299

1 533

1,8%

EBITDA (wg. MSSF 16)

79 313

81 123

 (1 810)

(2,2%)

Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych

 (44 575)

 (38 340)

 (6 235)

16,3%

Zysk na działalności operacyjnej

34 738

42 783

 (8 045)

(18,8%)

Wynik na działalności finansowej

 (11 537)

 (15 523)

3 986

(25,7%)

Zysk przed opodatkowaniem

23 201

27 260

 (4 059)

(14,9%)

Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej

10 010

16 671

 (6 661)

(40,0%)

Zysk netto

12 417

19 027

 (6 610)

(34,7%)

Grupa WP to holding technologiczny działający w obszarze mediów, reklamy oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu internetowego WP, prowadzi specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne, m.in. za pośrednictwem Audioteka Group. W sektorze e-commerce WP jest obecna głównie w turystyce (m.in. Invia Group z takimi markami jak wakacje.pl, travelplanet.pl, nocowanie.pl) oraz finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl).  

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus