• Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w drugim kwartale wyniosły 833,5 mln PLN (197,0 mln EUR1).
• EBITDA w II kwartale wyniosła 0,0 mln PLN (0,0 mln EUR1).
• EBIT w II kwartale wyniósł -88,5 mln PLN (-20,9 mln EUR1), a zysk netto -75,0 mln PLN
(-17,7 mln EUR1).
• Dług netto/EBITDA na poziome 1,18 (-0,30).
• Wdrożono program redukcji kosztów i poprawy wydajności, który przyniesie oszczędności
w wysokości 45–50 mln PLN w 2026 r.
• W czerwcu zakończono rozbudowę farmy fotowoltaicznej w Kostrzynie o mocy 10 MW.
• Udana emisja akcji i redukcja kosztów w celu przywrócenia konkurencyjności segmentu celulozowego.
Aby złagodzić wpływ obecnych przeciwności rynkowych i zabezpieczyć stabilność finansową Grupy, pracujemy nad optymalizacją kosztów, zwiększeniem wydajności operacyjnej i ograniczeniem nowych wydatków inwestycyjnych.
- Michał Jarczyński, Prezes Zarządu Arctic Paper S.A.
Wybrane wyniki finansowe – Grupa Arctic Paper oraz Arctic Paper (segment papieru)
PLN (million) | 2Q 2025 | 2Q 2024 | Zmiana | H1 2025 | H1 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży, Grupa Arctic Paper | 833,5 | 839,2 | -5,8 | 1 656,20 | 1 804,6 |
Przychody ze sprzedaży, Arctic Paper (segment papieru) | 551,5 | 573,9 | -22,4 | 1 130,30 | 1 274,9 |
Zysk EBITDA*, Grupa Arctic Paper | 0,01 | 70,4* | -70,4 | 22,9 | 182,4 |
Zysk EBITDA*, Arctic Paper (segment papieru) | 6 | 41,6 | -35,6 | 38,5 | 150,6 |
Zysk EBIT, Grupa Arctic Paper | -88,5 | 41,8 | -130,3 | -98,3 | 125,5 |
Zysk EBIT, Arctic Paper (segment papieru) | -16 | 23,7 | -39,7 | -3,9 | 113,5 |
Zysk netto, Grupa Arctic Paper | -75 | 24,2 | -99,2 | -98,8 | 105,7 |
Zysk netto, Arctic Paper (segment papieru) | -14,7 | 11,2 | -25,9 | -18,7 | 109,1 |
Zysk netto na akcję2 | PLN -0,66 | PLN 0,26 | PLN -0,92 | PLN -0,85 | PLN 1,45 |
Dług netto | 164,2 | -142,1 | 306,3 | 164.2 | -142,1 |
Grupę Arctic Papier tworzą Arctic Paper S.A. (spółka holdingowa), papiernie Arctic Paper (segment papieru) i producent celulozy Rottneros AB, w którym Arctic Paper S.A. posiada 51 proc. udziałów.
*EBITDA za II kwartał 2024 r. skorygowana o zdarzenia jednorazowe.
1Arctic Paper S.A. raportuje w PLN. W komunikacie prasowym powyższe kwoty zostały przeliczone na EUR według średnich kursów obowiązujących w danym kwartale.
2 Zysk netto na akcję: zysk netto segmentu papieru plus 51% zysku netto Rottneros podzielone przez liczbę akcji
Nie przewidujemy szybkiego powrotu ożywienia gospodarczego w Europie, ale jesteśmy przekonani, że strategia 4P zapewni Grupie długoterminowy, rentowny wzrost.
- Michał Jarczyński, Prezes Zarządu Arctic Paper S.A.
Drugi kwartał 2025 r. był w dużym stopniu dotknięty globalną niepewnością, zmiennością kursów walut
i wysokimi kosztami surowców. Wywarło to potrójny negatywny wpływ, obciążając wynik za ten okres. Skonsolidowane przychody ATC (ARCTIC) pozostały na stabilnym poziomie 833,5 mln PLN (839,2 mln PLN), natomiast skorygowana EBITDA spadła do 0,01 mln PLN (70,4 mln PLN), a marża EBITDA wyniosła 0,0% (8,4%). Zdajemy sobie sprawę z konieczności wprowadzenia zmian i przyspieszamy realizację kluczowych inicjatyw mających na celu poprawę wyników i zapewnienie szybkiego powrotu do rentowności, zwłaszcza w segmencie celulozy. Aby złagodzić wpływ obecnych przeciwności rynkowych i zabezpieczyć stabilność finansową Grupy, pracujemy nad optymalizacją kosztów, zwiększeniem wydajności operacyjnej i ograniczeniem nowych nakładów inwestycyjnych.
Opracowaliśmy i wdrażamy program redukcji kosztów i poprawy efektywności w segmentach celulozy, papieru i energii. Dostosowujemy nasze zasoby do zmniejszonego popytu. Działania te przyniosą roczne oszczędności w wysokości 45–50 mln PLN, począwszy od 2026 r. Optymalizacja kapitału obrotowego poprawi przepływy pieniężne o 35 mln PLN. Przychody z nowych obszarów działalności (takich jak opakowania i pellet) mają zwiększyć EBITDA o około 20 mln PLN w 2026 r.
W segmencie papieru niepewność nadal wpływała negatywnie na nastroje konsumentów i popyt na naszych głównych rynkach europejskich, powodując wzrost presji na ceny. Przychody Arctic Paper na tonę spadły do 4,62 tys. PLN (5,04 tys. PLN), a EBITDA osiągnęła 6,0 mln PLN (41,6 mln PLN). Pomimo trudnej sytuacji rynkowej zwiększyliśmy sprzedaż do 119 000 ton (114 000), z rosnącym udziałem sprzedaży poza Europą, zwłaszcza do Stanów Zjednoczonych. Kontynuujemy inwestycje w nowe technologie produkcyjne – nowe arkuszarki w Kostrzynie i Munkedal oraz modernizację maszyny PM9 w Grycksbo – aby sprostać przyszłym wymaganiom i wzmocnić konkurencyjność. Chociaż spowoduje to tymczasowe zmniejszenie mocy produkcyjnych, w dłuższej perspektywie umożliwi to bardziej wydajne działanie i uprości procesy.
Segment celulozy (Rottneros) odczuł negatywny wpływ niekorzystnych kursów SEK/USD, wysokich kosztów surowców i niższych cen rynkowych. Dolar amerykański osłabił się w stosunku do korony szwedzkiej, tracąc około 5 procent w drugim kwartale, podczas gdy koszty drewna celulozowego w krajach skandynawskich utrzymały się na historycznie wysokim poziomie. W rezultacie EBITDA za ten okres spadła do -15 mln SEK (65 mln SEK). Biorąc pod uwagę utrzymującą się słabość rynku celulozy mechanicznej (CTMP), spółka Rottneros dokonała odpisu wartości aktywów trwałych w wysokości 140 mln SEK, aby dostosować bilans do aktualnych warunków rynkowych. W odpowiedzi na trudną sytuację wprowadzono korekty kosztów i środki zwiększające wydajność, które mają przynieść redukcję wydatków
w drugiej połowie 2025 r. W tym okresie pomyślnie zakończono emisję akcji z prawem poboru
z nadsubskrypcją w wysokości 10%, co odzwierciedla zaufanie inwestorów i wsparcie dla przyszłego rozwoju Rottneros..
W segmencie energii w czerwcu zakończono rozbudowę farmy fotowoltaicznej w Kostrzynie o dodatkowe 10 MW mocy, co pozwoliło na dalsze obniżenie kosztów energii dla fabryki i zwiększenie udziału energii odnawialnej. Inwestycje w Grycksbo mające na celu modernizację kotła i uruchomienie produkcji pelletu drzewnego przebiegają zgodnie z planem i zostaną oddane do użytkowania przed końcem roku. Oczekuje się, że inwestycja ta pozwoli obniżyć koszty i zapewni fabryce dodatkowe źródło przychodów. Segment opakowań nadal rozwijał się stabilnie. Produkcja tacek z formowanego włókna celulozowego w Kostrzynie została uruchomiona po zakończeniu fazy testowej.
Nie przewidujemy szybkiego powrotu ożywienia gospodarczego w Europie, biorąc pod uwagę utrzymującą się słabą koniunkturę rynkową, ale jesteśmy przekonani, że strategia 4P będzie motorem długoterminowego wzrostu i rentowności. Biorąc pod uwagę cykliczność sektorów celulozowo-papierniczego i obecną niepewność rynkową, w najbliższym czasie zamierzamy stosować zdyscyplinowane podejście do biznesu, koncentrując się na kwestiach, na które mamy realny wpływ, takich jak efektywność kosztowa, stabilna sytuacja finansowa, konkurencyjność i wartość dla klienta, aby zapewnić trwałe zyski.
Michał Jarczyński, Prezes Zarządu Arctic Paper S.A.