Utrzymanie skali przychodów i relatywnie wysokiej rentowności w bardzo wymagającym okresie dla producentów makaronów jest zasługą m.in. silnej pozycji rynkowej oraz dywersyfikacji biznesu Grupy Makarony Polskie, wiodącego producenta makaronów i dań gotowych. Prowadzone inwestycje rozwojowe mają na celu skokowo zwiększyć wyniki, podobnie jak możliwe akwizycje, a atrakcyjność inwestycyjną spółki potwierdza Biuro Maklerskie Santander, które wyznaczyło ceną docelową na 40,0 zł (około 80% powyżej obecnego kursu na GPW).
MAK (MAKARONPL) zanotowała w trzecim, wakacyjnym kwartale 2025 roku 71,8 mln zł przychodów, co oznacza niewielki spadek o 3% rdr. Narastająco po trzech kwartałach przychody skonsolidowane miały wartość 220,8 mln zł (-2,5% rdr). W sytuacji niekorzystnych trendów dla producentów makaronów, w tym przede wszystkim słabszego popytu rynkowego i szybszego spadku cen wyrobów gotowych niż cen surowców przy presji sieci handlowych i agresywnej polityce handlowej konkurentów, Grupa Makarony Polskie wypracowała solidne wyniki finansowe za trzy kwartały: 32,0 mln zł wyniku EBITDA i 16,7 mln zł zysku netto. Utrzymane zostały relatywnie wysokie rentowności, tzn. ponad 14% na poziomie EBITDA i prawie 8% na poziomie netto.
– Dzięki zbudowanej renomie i pozycji rynkowej, dywersyfikacji biznesowej poza rynkiem makaronów oraz szerokiemu portfolio produkowanych makaronów, w tym funkcjonalnych i z segmentu premium, przechodzimy dość dobrze przez obecne zawirowania rynkowe. Obserwowane zniżki rezultatów oceniamy jako przejściowe. Rynek spożywczy produktów na tzw. suchą półkę, na którym funkcjonujemy, oceniamy jako bardzo perspektywiczny i zamierzamy się na nim dalej umacniać – wskazuje Zenon Daniłowski, Prezes Zarządu Makarony Polskie S.A.
W trzecim kwartale br. szerokie portfolio makaronów odpowiadało za 73% przychodów, podczas gdy przed rokiem było to 78%. O ile przychody tego segmentu spadły o 9% rdr, o tyle przychody z segmentu dań gotowych wzrosły o 11% rdr. Narastająco po trzech kwartałach br. wartość przychodów segmentu makaronów spadła o 10% rdr, podczas gdy przychody z asortymentu dań gotowych (marka SoFood) wzrosły o 23% rdr i stanowiły już 23% całkowitej sprzedaży. Grupa Makarony Polskie prezentuje niezmiennie zdrowy bilans oraz generuje gotówkę z działalności operacyjnej, dzięki czemu na koniec września stan środków pieniężnych zbliżał się do 41 mln zł. Była to kwota przewyższająca wszystkie zobowiązania o charakterze finansowym, w związku z czym wskaźnik długu netto do EBITDA pozostał ujemny.
– Inwestujemy konkretne pieniądze w rozwój organiczny, żeby skokowo zwiększyć naszą skalę działania i wartość dla inwestorów. Dodatkowo, w kręgu naszych zainteresowań są przejęcia komplementarnych firm. Mamy przestrzeń finansową i operacyjną do realizowania projektów w obu wspomnianych obszarach wzrostu – wskazuje Prezes Daniłowski.
W zakładzie produkcyjnym w Korpelach realizowany jest program inwestycyjny o wartości ok. 40 mln zł, który ma zwiększyć produkcję makaronów premium oraz zautomatyzować procesy pakowania i magazynowania (Polska Strefa Inwestycji – możliwe zwolnienie CIT do 14,5 mln zł). W zakładzie produkcyjnym w Stoczku Łukowskim za ok. 20 mln zł realizowana jest rozbudowa możliwości produkcyjnych dań gotowych na tackach i w doy-packach. Grupa Makarony Polskie systematycznie inwestuje także w rozwój R&D, co jest gwarantem innowacji i możliwości szybkiej odpowiedzi na trendy pojawiające się na rynku oraz na potrzeby klientów. Z kolei w ramach procesów M&A Grupa Makarony Polskie aktywnie poszukuje komplementarnych firm do przejęcia, przy czym interesują ją w szczególności producenci żywności na tzw. półkę suchą.
Rozwój Grupy Makarony Polskie i jej perspektywy pozytywnie ocenia pierwsze biuro maklerskie, które rozpoczęło pokrycie analityczne spółki.W ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Biuro Maklerskie Santander wydało 12 września br. rekomendację z zaleceniem „przeważaj” oraz ceną docelową w horyzoncie do grudnia 2026 roku w wysokości 40,0 zł, co oznacza potencjał wzrostu kursu o około 70% wobec bieżących notowań. Rekomendacja zakłada spadek przychodów i zysków w roku 2025 oraz ich wzrost w kolejnych latach, przy czym wskazano na przełom lat 2027 i 2028 jako na okres, w którym skala działalności Grupy Makarony Polskie może istotnie wzrosnąć dzięki prowadzonym inwestycjom organicznym. Dodatkowo, wskazano na potencjał konsolidacji rynku (przejęcia) i podkreślono, że potencjał do wypłaty dywidendy powinien pozostać niezagrożony dzięki szacowanym przez BM Santander wskaźnikom, w tym wysokiej rentowności i wolnym przepływom pieniężnym.
Spółka Makarony Polskie w ostatnich latach istotnie zwiększyła wartość wypłacanych dywidend. W roku 2022 (za rok 2021) akcjonariusze otrzymali 0,30 zł na akcję, w roku 2023 (za rok 2022) było to już dwa razy więcej – 0,60 zł, a w lipcu zeszłego roku (za rok 2023) wypłacone zostało 0,75 zł na akcję, czyli 8,3 mln zł. Oznaczało to wzrost dywidendy na akcję o 150% na przestrzeni zaledwie dwóch lat. Dywidenda za rok 2024, wypłacona w lipcu br., miała tę samą rekordową wartość (0,75 zł) i zbliżoną stopę dywidendy (3,8%).