Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Cloud Technologies miał w I kwartale 2019 r. 8,4 mln zł przychodów i 2,0 mln zł straty netto

Udostępnij

Cloud Technologies, polski lider analityki Big Data i jeden z największych na świecie dostawców anonimowych danych o użytkownikach Internetu, miał w I kwartale 2019 r. 8,4 mln zł przychodów i 2,0 mln zł straty netto. Liczba przetwarzanych anonimowych profili internautów wzrosła do 40 mld.

– Wyniki pierwszego kwartału, podobnie jak rezultaty osiągane w 2018 r. są w dalszym ciągu pod wpływem rozpoczętej w poprzednim roku transformacji naszej działalności. Z tego powodu istotnie spadły przychody generowane przez spółkę dominującą CLD (CLOUD), która docelowo przestanie obsługiwać kontrahentów zewnętrznych, skupiając się na dostarczeniu technologii i niezbędnego know-how. Zgodnie z założeniami wzrosły natomiast przychody spółek zależnych, które zajmują się przetwarzaniem danych i będą świadczyły usługi na rzecz klientów zewnętrznych. Negatywnie na osiągnięte wyniki wpłynęła też większa niż w poprzednich latach sezonowość, przesunięcia w realizacji niektórych projektów oraz koszty jednorazowe związane z podjętymi inwestycjami  – mówi Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies. – Konsekwentnie zwiększamy liczbę i zasięg analizowanych danych i przetwarzamy już ponad 40 mld anonimowych profili internautów. Istotna rozbudowa naszego najcenniejszego zasobu była możliwa dzięki podpisaniu umów z nowymi partnerami, zakupowi większej ilości danych źródłowych oraz rozbudowie taksonomii – dodaje prezes.

Przychody ze sprzedaży Grupy, zmniejszyły się w I kwartale 2019 r. o blisko 35% r/r, z uwagi na niższe przychody od wszystkich grup odbiorców. W analizowanym okresie największe ograniczenie osiąganych przychodów, podobnie jak w poprzednich kwartałach zanotowała sprzedaż do sieci afiliacyjnych (spadek o 48% r/r). Wynika to z podjętej w 2018 r. przez Grupę decyzji o ograniczeniu skali współpracy z kontrahentami posiadającymi wysoki poziom należności (spadek o 11,2 mln zł k/k i 16,5 mln zł r/r) oraz z przeprowadzaną w Grupie transformacją biznesu i zwiększeniu znaczenia usług opartych na danych. Przychody od sieci afiliacyjnych, które stanowią blisko 45% wszystkich przychodów osiąganych przez Grupę są traktowane aktualnie, przede wszystkim jako metoda pozyskiwania danych, które Grupa wykorzystuje następnie do świadczenia usług dla pozostałych grup klientów. W pierwszym kwartale 2019 r. istotnie niższe były także przychody ze sprzedaży usług do klientów bezpośrednich (spadek o 29,6% r/r) wynikające z wyraźnych różnic w sezonowości oraz przychody ze współpracy z brokerami powierzchni reklamowych (spadek o 29,1% r/r), co było efektem realizacji strategii zakładającej większą koncentrację na realizacji kampanii do klientów bezpośrednich.

Skonsolidowana EBITDA Grupy wyniosła -0,9 mln zł w I kw. 2019 r. wobec 3,5 mln zł w analogicznym kwartale w 2018 r. Spadek rentowności spowodowany był przede wszystkim istotnie niższym wynikiem w segmencie Data acquisition, który pomimo wyższych o 17,9% przychodów, zredukował EBITDA o blisko 100%. Wynikało to przede wszystkim ze zmiany charakteru tego segmentu działalności, którego celem jest obecnie przede wszystkim pozyskiwanie danych.

Spadek EBITDA oraz mniejsze o prawie 19% r/r przychody odnotowano natomiast w segmencie Data consulting, co było spowodowane wyraźną zmianą sezonowości rynku. Segment Data enrichment zwiększył przychody o ponad 21% r/r przy jednoczesnym spadku EBITDA do poziomu -0,1 mln zł, co było spowodowane przede wszystkim faktem, że koszty I kwartału 2018 roku w tym segmencie nie uwzględniają kosztów spółki zależnej OnAudience Ltd z siedzibą w Londynie, która rozpoczęła działalność operacyjną w maju 2018 r.

W I kw. 2019 r. Cloud Technologies zanotował dodatnie przepływy z działalności operacyjnej w wysokości 10,5 mln zł, co jest m.in. efektem spłaty przeterminowanych należności od kontrahentów. Ujemne przepływy z działalności inwestycyjnej wyniosły 16,3 mln zł co było spowodowane, w znacznej mierze zakupem licencji DSP. Transakcja zakupu licencji do automatycznego zakupu powierzchni reklamowej została sfinalizowana w styczniu 2019 r. Zarząd szacuje, że w wyniku transakcji roczne przepływy operacyjne Grupy poprawią się o 5 mln zł.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus