Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe DataWalk w 2019 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody DataWalk w roku 2019 wyniosły 3,51 mln zł wobec 1,73 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Z kolei wynik na działalności operacyjnej był w ubiegłym roku równy -11,05 mln zł. W 2019 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie -11,04 mln zł w porównaniu do -13,75 mln zł osiągniętych rok wcześniej.

Poniżej pełna treść listu zarządu DAT (DATAWALK) do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo,

Rok 2019 pod wieloma względami był ważny dla budowy wartości Grupy Kapitałowej DataWalk, rozpoczynając od IPO na rynku regulowanym GPW, poprzez przejście do realizacji etapu III strategii - komercjalizacji, uruchomienia pierwszych dwóch zespołów handlowych w Ameryce Północnej, kończąc na pozyskaniu znaczących kontraktów zarówno w regionie EMEA, jak i w Ameryce Północnej. Warto przypomnieć, iż naszym celem jest zbudowanie wartości liczonej w miliardach dolarów, dlatego strategia koncentruje się na osiąganiu konkretnych kroków milowych w dłuższym horyzoncie, kosztem krótkoterminowych korzyści finansowych.

Pozwolę sobie przy okazji osiągnięcia powyższych kroków milowych na krótkie podsumowanie z realizacji strategii. W latach 2014-2015 etap testów technologii zakończył się dla nas rundą finansowania w wysokości  27 mln zł (ekwiwalent rundy A w nomenklaturze high-tech), pozyskaną w dwóch krokach przy średniej cenie około 40 zł za akcję. Spółka posiadała wtedy ambitne plany budowy produktu - na podstawie wniosków z przetestowanej na etapie beta testów technologii oraz na bazie bardzo wczesnych wersji tego produktu. W latach 2015-2018 ulepszaliśmy produkt skupiając wysiłki na rozpoznaniu niszy, w której chcemy go pozycjonować globalnie. Równocześnie prowadziliśmy badania, które doprowadziły do uzyskania szeregu patentów potwierdzających uzyskanie innowacji na skalę światową. Na tym etapie sprzedaż w Polsce prowadzona przez pierwszego w zespole handlowca, a od 2017 roku również drugiego, była realizowana testowo z nastawieniem na bliskich geograficznie  i kulturowo klientów, a utworzona na potrzeby analizy rynku spółka-córka DataWalk Inc. nie posiadała zasobów wdrożeniowych ani handlowych. W tym okresie udało nam się zweryfikować mocne strony technologii i rozwinąć produkt oraz zmierzyć jego przewagi konkurencyjne, na bazie pierwszych wdrożeń w sektorze finansowym – głównie wśród klientów-trendsetterów (podmiotów skłonnych korzystać z wartości najnowocześniejszych technologii, które nie posiadają jeszcze znaczących rynkowych referencji), takich jak TUiR Warta i jej turecka spółka-siostra HDI, czy też w Ministerstwie Finansów RP. Ponadto, potwierdziliśmy wtedy na bazie rozmów  z ponad siedemdziesięcioma kontrahentami z naszej grupy docelowej w USA, że na rynku wartym kilka miliardów USD rocznie istnieje ogromna nieefektywność – duopol dwóch amerykańskich gigantów (Palantir i IBM) co stanowi kolejny fenomen, rzadko spotykany na innych rynkach. Kontynuowaliśmy rozbudowę produktu odpowiadając  na zgłaszane przez rynek zapotrzebowanie również o funkcjonalności, które wspomniani wyżej konkurencji oferowali standardowo – IBM w skutek akwizycji i integracji wielu produktów, prowadzonych na przestrzeni kilkudziesięciu lat, skupionych wokół systemu i2 oraz Palantir na bazie technologii stworzonej w PayPal, rozwijanej przez ponad dekadę i zasilanej budżetem ponad $2,5 mld pozyskanych od inwestorów. Pomimo dużych wyzwań, udało nam się stworzyć produkt w znacznie krótszym czasie i przy budżetach o rzędy wielkości mniejszych,  co pozwoliło nam pozyskać pierwszych klientów w USA, konkurując z wyżej wspomnianymi gigantami na ich terenie.

Warto przypomnieć, że operujemy na rynku „ciężkich” systemów informatycznych klasy enterprise, mimo to udało nam się stworzyć kompletny gotowy do użycia produkt (tzw. system z półki, COTS – commercial of the shelf), który w wielu przypadkach można wdrożyć zdalnie, co dodatkowo zwiększa komercyjną oraz implementacyjną atrakcyjność DataWalk. Dodatkowo, przystępność cenowa nie wynika bezpośrednio z niższej bazy kosztowej wytworzonego produktu, lecz twardej innowacji potwierdzonej nie tylko opatentowaną elastycznością architektury, ale przede wszystkim rekordowo krótkimi czasami wdrożeń systemu i integracji wielu źródeł danych (co skrzętnie mierzymy i analizujemy).

Inicjując komercjalizację w Ameryce Północnej w drugim kwartale 2019 roku rozpoczęliśmy realizację etapu III naszej strategii, okresu komercjalizacji w modelu sprzedaży bezpośredniej, który ma nas doprowadzić do etapu IV - możliwości skalowania biznesu za pomocą zewnętrznych, partnerskich zasobów handlowych. Na obecnym etapie, planowanym na lata 2019-2022, kluczowe dla rozwoju Grupy będzie pozyskanie 20 światowej klasy referencji (głównie w Ameryce Północnej) oraz udowodnienie na tej bazie klientów, że nasz produkt nie tylko jest tańszą  i łatwiejszą we wdrożeniu alternatywą dla Palantira, lecz stanowi również większą wartość dla klientów zarówno  z sektora rządowego, jak i sektora komercyjnego.

W 2019 roku udało nam się pozyskać do zespołu kluczowe zasoby w postaci byłych liderów i2 (związanych z i2 zarówno przed, jak i po przejęciu przez IBM) oraz sięgnąć po projekty z amerykańskimi instytucjami i agencjami rządowymi, w tym BPA (kontrakt ramowy) w konsorcjum na wieloletnie procesy rozbudowy systemów analitycznych Departamentu Sprawiedliwości w USA o budżecie $500M (projekt formalnie ruszył 1 października 2019). Pierwsze istotne sukcesy w Ameryce Północnej w dużej mierze zawdzięczamy wspomnianym dwóm liderom sprzedaży, którzy w ciągu niespełna trzech kwartałów (od kwietnia 2019) zrealizowali powyższe oraz pozyskali kilkanaście pilotażowych projektów w kluczowych dla nas podmiotach z grupy docelowej, mimo iż standardowy proces handlowy trwa 18-30 miesięcy.

Dlatego też z optymizmem patrzymy na rok 2020, który aktualnie jest najbardziej intensywnym rokiem pod kątem handlowym i wdrożeniowym w historii naszej Grupy. Liczymy na podtrzymanie tej dynamiki i realizację wszystkich założeń etapu III w przewidzianym czasie, mimo różnych światowych kryzysów, które oprócz problemów dla całej gospodarki, mogą znacząco poszerzyć nasz rynek docelowy.

Bardzo dziękujemy akcjonariuszom za wsparcie oraz okazane zaufanie.

Z wyrazami szacunku,

Paweł Wieczyński Prezes Zarządu DataWalk S.A. 

Szczegółowe dane finansowe DataWalk są dostępne na profilu spółki w zakładce analiza finansowa.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus