Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Orange Polska zamyka I kwartał 2020 r. z 2 804 mln zł przychodów i 676 mln zł EBITDAaL

Udostępnij

Podsumowanie 1 kw. 2020 roku:

- Wzrost EBITDAaL (EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu) o 6% rok-do-roku, odzwierciedlający:

  • poprawę marży bezpośredniej, wynikającą z dobrych wyników w zakresie przychodów z podstawowych usług
  • dalszą znaczną optymalizację kosztów: koszty pośrednie spadły o 4% rok-do-roku

- Na wyniki kolejnych kwartałów wpłynie kryzys spowodowany przez COVID-19

  • w odpowiedzi na ten kryzys, Zarząd podejmuje w wielu obszarach działania dla ograniczenia jego skutków; w związku z tym, pomimo niepewności, na chwilę obecną nie zmieniamy celu całorocznego wzrostu EBITDAaL

- Wzrost przychodów o 0,9% rok-do-roku, odzwierciedlający:

  • wzrost łącznych przychodów z usług konwergentnych, wyłącznie komórkowych i wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego o 3,3% rok-do-roku, dzięki strategii „więcej za więcej” przekładającej się na poprawę trendu ARPO
  • wzrost w usługach IT i integracyjnych o 59% rok-do-roku, wynikający z dynamicznego wzrostu organicznego oraz konsolidacji wyników BlueSoft
  • przychody z hurtowych usług komórkowych odzwierciedlające znaczny wzrost ruchu głosowego od początku pandemii
  • spadek przychodów ze sprzedaży sprzętu odzwierciedlający zamknięcie w marcu znacznej części punktów sprzedaży z powodu pandemii

- Dobre wyniki komercyjne w usługach światłowodowych i komórkowych:

  • przyrost o 9% rok-do-roku liczby indywidualnych klientów ofert konwergentnych, +18 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
    • wzrost ARPO z usług konwergentnych o 3,4% rok-do-roku, odzwierciedlający strategię nastawioną na wartość
  • przyrost o 41% rok-do-roku liczby klientów usług światłowodowych, +44 tys. przyłączeń netto w 1 kw. (drugi najlepszy wynik kwartalny w historii)
  • przyrost o 3,4% rok-do-roku liczby klientów komórkowych abonamentowych usług głosowych, +62 tys. przyłączeń netto w 1 kw.  eCapex (ekonomiczne nakłady inwestycyjne) w wysokości 343 mln zł (spadek o 24% rok-doroku) odzwierciedlają różne rozłożenie budowy sieci światłowodowej w trakcie roku

- eCapex (ekonomiczne nakłady inwestycyjne) w wysokości 343 mln zł (spadek o 24% rok-doroku) odzwierciedlają różne rozłożenie budowy sieci światłowodowej w trakcie roku 3

- 4,4 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej na koniec marca (189 tys. objętych zasięgiem w 1 kw.)

- Organiczne przepływy pieniężne w wysokości -78 mln zł odzwierciedlają wzrost EBITDAaL oraz sezonowo wysokie płatności za inwestycje

Odnosząc się do wyników za 1 kwartał 2020 roku, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził"

„Po wybuchu pandemii COVID-19 musieliśmy natychmiast skorygować nasze krótkoterminowe priorytety. Największy nacisk położyliśmy na bezpieczeństwo pracowników i klientów oraz zapewnienie ciągłości działalności. Jestem pod wielkim wrażeniem i dumny z tego, jak szybko nasza organizacja dostosowała się do tej sytuacji. Wszystkie usługi są normalnie świadczone klientom, a nasze sieci działają bez zakłóceń, dobrze radząc sobie z ogromnym wzrostem ruchu. Obecny kryzys w sposób szczególny potwierdza wagę inwestycji w jakość sieci – które zawsze pozostawały w centrum naszej strategii. Z punktu widzenia potrzeb klientów indywidualnych i biznesowych, transmisja danych i połączenia głosowe stały się bardziej istotne niż kiedykolwiek. Uważamy, że w związku z tym jesteśmy w korzystnym położeniu w porównaniu z innymi branżami, które zapewne ucierpią znacznie bardziej.

W cieniu tych wydarzeń, mam przyjemność przedstawić nasze wyniki za pierwszy kwartał, które są dobre zarówno w wymiarze komercyjnym jak i finansowym. Nadal rosną przychody i EBITDAaL. Pomimo zamknięcia w marcu około połowy naszych salonów, osiągnęliśmy bardzo solidne wyniki pod względem przyłączeń netto w usługach komórkowych i światłowodowych. W obecnej sytuacji szczególnie odporne wydają się usługi światłowodowe: 44 tys. nowych klientów netto to drugi najlepszy wynik kwartalny w tych usługach, który niemal dorównuje najlepszemu wynikowi komercyjnemu, jaki osiągnęliśmy w 4 kw. 2019 roku.

Mamy świadomość tego, że w najbliższej przyszłości czekają nas bezprecedensowe wyzwania. Pojawi się wiele zagrożeń, ale – o czym jestem przekonany – także szereg szans, gdyż w dłuższej perspektywie nasi klienci będą w coraz większym stopniu polegać na rozwiązaniach cyfrowych. Orange Polska opiera się na bardzo solidnych podstawach, a my już pracujemy nad tym, by dostosować się do tego nowego otoczenia."

Wyniki finansowe

Wzrost przychodów o 0,9% rok-do-roku, odzwierciedlający znaczną poprawę trendu w podstawowych usługach telekomunikacyjnych oraz bardzo dobry kwartał w usługach integracyjnych i IT

Przychody w 1 kw. 2020 roku wyniosły 2 804 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyły się o 26 mln zł, tj. 0,9%. Na trend przychodów wpłynęło głównie pięć czynników.

Po pierwsze, łączne przychody z usług konwergentnych, wyłącznie komórkowych i wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego zwiększyły się o 3,3% rok-do-roku. Stanowi to znaczącą poprawę wobec 3 i 4 kw. 2019 roku, kiedy przychody z tych kategorii usług rosły o 1,4% rok-do-roku w każdym z obu tych kwartałów. Przyczyniła się do tego głównie poprawa trendu ARPO, będąca efektem strategii „więcej za więcej”.

Po drugie, przychody z usług IT i integracyjnych wzrosły o 59% rok-do-roku, na co złożyły się dwa elementy: dynamiczny wzrost organiczny (o 33% rok-do roku) oraz konsolidacja wyników spółki BlueSoft (wpływ w wysokości 38 mln zł w pierwszym kwartale). Po trzecie, przychody ze sprzedaży sprzętu zmniejszyły się w ujęciu rocznym o 17%, głównie w wyniku zamknięcia w marcu znacznej części punktów sprzedaży. Po czwarte, przychody z hurtowych usług komórkowych wzrosły w ujęciu rocznym o 13%, co jest odzwierciedleniem znacznie większego ruchu głosowego od początku pandemii COVID-19. Po piąte, na ogólny trend przychodów wpłynął spadek pozostałych przychodów o 33% rok-do-roku, związany z wyjątkowo wysokimi przychodami z odsprzedaży energii elektrycznej w 1 kw. 2019 roku.

Dobre wyniki komercyjne w usługach światłowodowych i komórkowych

Nasza działalność komercyjna koncentruje się głównie na dostarczaniu pakietu usług komórkowych i stacjonarnych, co określamy mianem konwergencji. Konwergencja decyduje o naszej przewadze nad konkurencją, zwiększa lojalność klientów oraz umożliwia dosprzedaż usług, pozwalając uzyskać większy udział w wydatkach gospodarstw domowych na usługi telekomunikacyjne i media.

Liczba indywidualnych klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w 1 kw. 2020 roku o 18 tys., tj. 9% rok-do-roku. Na koniec marca, 63% indywidualnych klientów dostępu szerokopasmowego było abonentami ofert konwergentnych (wobec 59% rok wcześniej). Wśród klientów indywidualnych korzystających z mobilnych usług głosowych, udział ofert konwergentnych wzrósł do 50% (wobec 47% na koniec marca 2019 roku). Należy podkreślić, że wskaźnik ARPO z usług konwergentnych zwiększył się do 104,8 zł, tj. o 3,4% rok-do-roku (wobec wzrostu o 0,4% w ujęciu rocznym w całym 2019 roku). Było to wynikiem strategii nastawionej na wartość oraz dosprzedaży usług.

Całkowita liczba klientów stacjonarnego dostępu szerokopasmowego wzrosła w 1 kw. 2020 roku o 9 tys., tj. 1,6% rok-do-roku. Udział klientów korzystających z usług szybkiego Internetu zwiększył się do 42% (wobec 35% rok wcześniej). Przyczynił się do tego przyrost bazy klientów usług światłowodowych, która w ujęciu rocznym zwiększyła się o 41%, dzięki 44 tys. przyłączeń netto w pierwszym kwartale – co stanowi drugi najlepszy wynik kwartalny w historii.

Liczba klientów dostępu szerokopasmowego nie objętych konwergencją nadal spada, choć znacznie wolniej. Spadek ten jest wynikiem migracji do ofert konwergentnych, a także rezygnacji z usług. Wskaźnik ARPO z usług wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego zwiększył się w ujęciu rocznym o 2,2% dzięki strategii nastawionej na wartość. Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 1 kw. 2020 roku o 105 tys., tj. 3,7% rok-do-roku. Dynamika wzrostu była wyższa niż w 2019 roku. W ofertach głosowych, liczba aktywacji netto w pierwszym kwartale wyniosła 62 tys., co było odzwierciedleniem wysokich wolumenów sprzedaży oraz niższego wskaźnika rezygnacji z usług. W 1 kw. 2020 roku ten wskaźnik dla usług abonamentowych wyniósł 2,5% wobec 2,8% w 1 kw. 2019 roku. Zagregowany wskaźnik ARPO z usług wyłącznie komórkowych zmniejszył się w ujęciu rocznym jedynie o 2,5%, co oznacza znaczne wyhamowanie negatywnej dynamiki wobec spadku o 4,3% rok-do-roku w 4 kw. 2019 roku. Poprawa nastąpiła zarówno w usługach abonamentowych jak i na kartę. W segmencie pre-paid, korzystnym czynnikiem był wzrost ruchu w marcu, który nastąpił po wybuchu pandemii. Natomiast poprawa trendu ARPO z usług abonamentowych odzwierciedla naszą strategię cenową ukierunkowaną na wartość.

W stacjonarnych usługach głosowych utrata łączy netto wyniosła w pierwszym kwartale 75 tys., przy czym zasadnicze trendy prawie nie uległy zmianie. Rośnie liczba klientów usług telefonii internetowej (VoIP), gdyż wchodzą one w skład pakietu Orange Love. Pomijając usługi VoIP, utrata łączy w dalszym ciągu odzwierciedla niekorzystne trendy strukturalne na rynku.

EBITDAaL wyższa o 6,0% rok-do-roku, dzięki korzystnej ewolucji marży bezpośredniej oraz dalszej optymalizacji kosztów

EBITDAaL za 1 kw. 2020 roku wyniosła 676 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyła się o 6,0%. Marża bezpośrednia (różnica pomiędzy przychodami a kosztami bezpośrednimi) zmniejszyła się w ujęciu rocznym jedynie o 3 mln zł, co odzwierciedla poprawę przychodów z podstawowych kategorii usług, które w największym stopniu odpowiadają za marżę. Utrzymany został nacisk na optymalizację kosztów: koszty pośrednie zmniejszyły się o 41 mln zł, tj. 4,4% w ujęciu rocznym. Do tego spadku przyczyniły się głównie dalsze oszczędności na kosztach reklamy i promocji, kosztach ogólnych oraz kosztach usług zewnętrznych związanych z obsługą klientów. Koszty IT i utrzymania sieci odzwierciedlały wyższe koszty energii, wynikające ze znacznego wzrostu jednostkowych kosztów prądu.

Na wynik netto wpłynęły niezrealizowane ujemne różnice kursowe z przeszacowania długoterminowych zobowiązań z tytułu leasingu denominowanych w euro

Strata netto w 1 kw. 2020 roku wyniosła 36 mln zł wobec straty w wysokości 2 mln zł w 1 kw. 2019 roku. Na wynik netto wpłynęły dwa kluczowe czynniki. Po pierwsze, amortyzacja zwiększyła się o 4% rok-do-roku, co jest efektem realizowanych inwestycji w sieci telekomunikacyjne. Po drugie, w kosztach finansowych netto zostało uwzględnionych 42 mln zł ujemnych różnic kursowych, wynikających z przeszacowania zobowiązań z tytułu leasingu, głównie denominowanych w euro.

Organiczne przepływy pieniężne odzwierciedlają wzrost EBITDAaL oraz sezonowo wysokie płatności za inwestycje

Organiczne przepływy pieniężne w 1 kw. 2020 roku wyniosły -78 mln zł. Stanowi to nieznaczną poprawę w porównaniu do -99 mln zł w 1 kw. 2019 roku, osiągniętą pomimo niższych o 88 mln zł wpływów ze sprzedaży aktywów.

Organiczne przepływy pieniężne były wspierane przez wzrost EBITDAaL oraz niższe o 54 mln zł rok-do-roku wypływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej. Niższe nakłady inwestycyjne odzwierciedlają różne rozłożenie budowy sieci światłowodowej w trakcie roku.

Odnosząc się do wyników za 1 kwartał 2020 roku, Jacek Kunicki, Dyrektor Wykonawczy ds. Finansów, stwierdził:

„Jestem zadowolony z solidnych wyników za pierwszy kwartał. Wzrost przychodów o blisko 1% i EBITDAaL o 6% rok-do-roku, potwierdza nasz powrót na ścieżkę wzrostu oraz siłę naszych fundamentów. Nastawiona na wartość strategia „więcej za więcej”, którą zapoczątkowaliśmy dwa lata temu, zaowocowała poprawą trendów ARPO z usług konwergentnych i komórkowych, co pozytywnie wpływa na ewolucję przychodów z tych kluczowych kategorii usług. Wyniki pierwszego kwartału odzwierciedlają pierwsze skutki pandemii: ograniczoną monetyzację zwiększonego ruchu, niższe wolumeny komercyjne i niższą sprzedaż sprzętu, a także osłabienie złotego.

Kryzys spowodowany przez COVID-19 przyniósł wiele zagrożeń i niepewności co do najbliższej przyszłości. Jego wpływ na wyniki kolejnych kwartałów będzie w dużej mierze zależeć od długości okresu obostrzeń, wpływu na polską gospodarkę oraz skuteczności ogłoszonych przez rząd działań antykryzysowych. Na chwilę obecną nie zmieniamy celu w postaci wzrostu EBITDAaL, ponieważ uważamy, że nasze podstawowe usługi, które odpowiadają za większość naszej marży, są bardzo istotne z punktu widzenia potrzeb naszych klientów, a ponadto będziemy podejmować dodatkowe działania w celu zrównoważenia wpływu kryzysu na nasze wyniki. Jednak ze względu na niepewność, będziemy ściśle monitorować sytuację i na bieżąco oceniać wpływ pandemii COVID-19 na nasze wyniki.”

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus