Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe LPP w 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 2021 2020 dynamika
w tys. zł.      
Przychody ze sprzedaży 14 029 674 7 848 079 79%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 1 478 971 153 024 866%
Zysk (strata) brutto 1 232 010 -116 514  
Zysk (strata) netto 953 522 -190 130  
Zysk (strata) na jedną akcję 519 -103  
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 3 003 748 1 074 533 180%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -1 328 332 -1 007 058  
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -1 634 690 -139 543  
Przepływy pieniężne netto, razem 40 726 -72 068  
       
Aktywa razem 14 135 248 10 353 768 37%
Zobowiązania długoterminowe 3 983 219 3 114 193 28%
Zobowiązania krótkoterminowe 6 879 932 4 171 199 65%
Kapitał własny 3 272 097 3 068 376 7%
Kapitał podstawowy 3 705 3 705  
Średnia ważona liczba akcji zwykłych 1 838 066 1 838 066  
Wartość księgowa na jedną akcję 1 780,18 1 669,35  
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję 450    

 

Szanowni Akcjonariusze,

Rok 2021, pomimo że wciąż naznaczony ogólnoświatową pandemią, przeszedł do historii LPP jako najlepszy pod względem wyników finansowych Spółki. Nie zabrakło w nim jednak wyzwań, z jakimi przyszło nam się mierzyć. Zerwane łańcuchy dostaw, problemy w pozyskaniu surowców do produkcji materiałów, zwłaszcza bawełny organicznej i sukcesywnie rosnąca inflacja potęgowały trudności. Dużym czynnikiem neutralizującym tę sytuację okazał się jednak obserwowany niemal na wszystkich rynkach Europy trend tzw. odroczonego popytu. Po serii lockdown’ów jakich doświadczyliśmy w 2020 roku, kolejny przyniósł znaczące uspokojenie. Powrót do szkół i biur, przywróciły w społeczeństwie potrzebę nadrobienia konsumpcji, z której zrezygnowano rok wcześniej.

Już od pierwszego kwartału ubiegłego roku nasza sprzedaż zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online wyraźnie poprawiła się. Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży stacjonarnej i równie wysoka dynamika w kanale online utrzymywały się niezmiennie przez 12 miesięcy. Dzięki temu w 2021 roku wypracowaliśmy najwyższe przychody w historii spółki wynoszące 14,0 mld PLN. Ten około 80 proc. wzrost sprzedaży r/r, co ważne, wypracowany przy zachowaniu wysokiej marży, która przekroczyła 57%, osiągnęliśmy za sprawą kilka czynników. Dobre ceny zakupu uzyskane przy zamówieniach na nasze kolekcje, a przy tym ograniczenie polityki przecen w minionym roku, przy jednoczesnym dużym zainteresowaniu klientów zakupami naszych towarów w pierwszej cenie, przełożyły się na tak dobry rezultat. W efekcie za rok 2021/22 wypracowaliśmy wysoki zysk netto na poziomie 953,5 mln PLN.

Stabilna sytuacja Spółki i niesłabnąca dynamika sprzedaży pozwoliły nam na realizację planów inwestycyjnych przewidzianych na ubiegły rok. Konsekwentnie rozbudowywaliśmy naszą sieć dystrybucji, która w ciągu zaledwie 12 miesięcy powiększyła się o blisko połowę i dziś wynosi już przeszło 370 tys. m2. W tym, w ciągu zaledwie 10 miesięcy zakończyliśmy prace budowlane w naszym Centrum Dystrybucyjnym w Brześciu Kujawskim, które począwszy od 2022 roku zasili naszą logistykę. Równolegle rozbudowywaliśmy się salonów stacjonarnych, która na koniec roku finansowego liczyła już 2 244 sklepy o łącznej powierzchni ok. 1,9 mln m2 (+32% r/r). Postawiliśmy głównie na rozwój marki Sinsay zwłaszcza w małych aglomeracjach miejskich, gdzie zainteresowanie zakupami w segmencie marek value-for-money jest największe. W tym kierunku chcemy kontynuować nasz rozwój w bieżącym roku. Stawiać będziemy głównie na duże formaty sklepów zlokalizowane w retail parkach, które dawać nam będą możliwość zaprezentowania nowej odsłony marki Sinsay o poszerzonym asortymencie dedykowanym nastolatkom, kobietom, młodym mężczyznom oraz dzieciom. Ofertę uzupełnia bogaty wybór akcesoriów, kosmetyków i elementów wyposażenia wnętrz.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rozwinęliśmy również zasięg geograficzny oferty LPP. Jesienią 2021 roku, uruchomiliśmy pierwsze sklepy wszystkich naszych pięciu marek w Macedonii Północnej, umacniając tym samym naszą obecność na Bałkanach. Ekspansję LPP w tym rejonie rozpoczęliśmy 14 lat temu wraz z uruchomieniem pierwszego sklepu Reserved w Rumunii. Od tego czasu poszerzyliśmy ofertę stacjonarną także o rynek bułgarski, chorwacki, serbski, słoweński oraz bośniacki. Dziś, po wejściu na rynek macedoński, liczba naszych salonów w tym regionie wynosi 231 sklepów o łącznej powierzchni blisko 231 tys. m2. Macedonia wydała nam się więc naturalnym wyborem na mapie rozwoju LPP w Europie Południowo-Wschodniej, którą traktujemy jako rynek dający naszym markom istotny potencjał rozwojowy. Z tego też względu postanowiliśmy w 2022 roku kontynuować ten trend i jesienią zadebiutować na ósmym rynku bałkańskim – w Albanii. Równolegle do wejścia na rynek macedoński, w III kwartale roku poszerzyliśmy zasięg naszej oferty internetowej. Zainicjowaliśmy bowiem sprzedaż online naszych kolekcji na 33. rynku e-commerce - w Bułgarii. Tym samym, na koniec stycznia 2022 roku nasza oferta sprzedażowa dostępna była już w 39 krajach świata, w tym na  26 rynkach stacjonarnie.

Przez cały ten czas nie zapominaliśmy o drugim ważnym filarze naszej strategii biznesowej – digitalizacji i implementacji nowoczesnych rozwiązań technologicznych. W kwietniu ub. r. ze struktur LPP wydzieliliśmy odrębną spółkę IT – Silky Coders, która dziś liczy już blisko 600 wysokiej klasy specjalistów branży technologicznej. W ten sposób chcemy jeszcze sprawniej działać w obszarze implementacji najnowocześniejszych rozwiązań, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju know-how w zakresie data science. Precyzyjna informacja, tworzenie algorytmów opracowanych na bazie historycznych rekordów oraz implementacja uczenia maszynowego w powiązaniu z rozwiązaniami z obszaru sztucznej inteligencji to przyszłość dla coraz bardziej konkurencyjnego rynku i rosnących oczekiwań klientów. Dlatego ten obszar stanowić będzie dla LPP istotny czynnik rozwojowy.

Równolegle mocno przyspieszyliśmy proces wdrażania technologii RFID w markach Mohito, Cropp i House. Skuteczność elektronicznej metki i spektrum funkcjonalności jakie przyniosła w Reserved, zwłaszcza w okresie pandemii, były dla nas jasnym sygnałem o konieczności jak najszybszego wdrożenia jej w pozostałych brandach. Precyzyjna wiedza na temat stanu naszych zapasów, a przy tym wzrost dostępności asortymentu marek dla klientów i optymalizacja procesów dostaw w dzisiejszej dobie wydaje się jedynym słusznym rozwiązaniem.

Miniony rok wyraźnie unaocznił także rosnący trend korzystaniaz urządzeń mobilnych wśród klientów niemal na wszystkich rynkach. Dziś ponad 80% wizyt na stronach sklepów internetowych naszych marek i blisko trzy czwarte zakupów tam realizowanych odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Z tego względu mocno przyspieszyliśmy prace nad pierwszą aplikacją sprzedażową Reserved, którą na początku roku oddaliśmy w ręce klientów. Jednocześnie zapoczątkowaliśmy prace nad podobnym rozwiązaniem w marce Sinsay, które w tej chwili znajduje się już w fazie testowej.

Jednak nowoczesność, a zwłaszcza wysoka konkurencyjność fim na rynku to dziś już nie tylko standing  finansowy spółki i jej sprawność technologiczna. Zapotrzebowanie na pogłębioną analizę i ocenę przedsiębiorstwa nie ogranicza się już wyłącznie do zdolności firmy w zakresie jej wypłacalności czy pokrywania zobowiązań finansowych. To efekt postępującej ewolucji rynku, na którym przedsiębiorstwa ocenia się już w zakresie skuteczności wdrażania standardów odpowiedzialnego biznesu w trzech podstawowych filarach - środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego. Z tą myślą, w grudniu 2021 roku postanowiliśmy utworzyć, w strukturach bezpośrednio mi podległych, stanowisko Dyrektora ds. ESG. Powierzyliśmy mu  odpowiedzialność za planowanie i koordynację procesu wdrażania standardów ESG we wszystkich obszarach naszej działalności. I choć odpowiedzialność biznesowa i konsekwentny rozwój w duchu zrównoważonym realizowaliśmy od lat, powołanie  nowych struktur uznaliśmy za konieczne, aby w sposób uporządkowany i systemowy móc odpowiadać na kolejne wyzwania klimatyczne i biznesowe stojące przed nami. A tych w minionym roku nie brakowało.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy konsekwentnie realizowaliśmy cele przyjęte w naszej strategii zrównoważonego rozwoju „For People For Our Planet”. Jednym z nich jest całkowita eliminacja jednorazowego plastiku i pełne poszanowanie zasobów naturalnych. Dlatego przed kilkoma laty diametralnie zmieniliśmy naszą politykę opakowaniową, z której eliminujemy elementy wykonane z tworzyw sztucznych, zastępując je wyrobami tekturowymi wykonanymi z makulatury. Równolegle  poszerzamy gamę  materiałów przyjaznych środowisku, z których szyjemy naszą odzież. Dużą ich część stanowią dziś materiały pochodzenia organicznego i celulozowego. Naturalną więc tego konsekwencją była decyzja podjęta w połowie ubiegłego roku o rozpoczęciu współpracy z Canopy – organizacją, której celem jest rozwijanie praktyk na  rzecz zrównoważonego  korzystania z  zasobów leśnych na świecie. Kilka miesięcy później staliśmy się też partnerem Cotton made in Africa (CmiA) – uznanego na świecie standardu dla zrównoważonych upraw bawełny w Afryce. Zrobiliśmy to z dwóch powodów – by  kontynuować trend  zwiększania udziału produktów przyjaznych środowisku w naszych kolekcjach, ale także by wdrażać najlepsze praktyki i standardy społeczne. Przystępując do tej inicjatywy, przyczyniamy się bowiem do poprawy warunków socjalnych około miliona rolników w Afryce Subsaharyjskiej.

Miniony rok przyniósł nam także pierwsze w pełni policzalne efekty naszego przystąpienia do globalnej inicjatywy Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC) działającej na rzecz zrównoważonego bezpieczeństwa chemicznego w branży tekstylnej. Dziś, z czego jestem bardzo dumny, aż 70% odzieży LPP produkowanej w Bangladeszu i Pakistanie spełnia restrykcyjne standardy zrównoważonego bezpieczeństwa chemicznego ZDHC.

Nie  wyczerpuje  to jednak długiej listy działań, których byliśmy aktywnymi uczestnikami w minionym roku. Równolegle implementowaliśmy rozwiązania z obszaru zrównoważonego budownictwa w naszych obiektach magazynowych i biurowych, które poddaliśmy certyfikacji BREEAM. Sukcesywnie przechodzimy też na odnawialne źródła energii, czego urzeczywistnieniem było podpisanie z firmą Figene Energia jednej z największych w Polsce umów na zakup energii odnawialnej dla naszych biur i sieci dystrybucji, która wejdzie w życie na początku 2023 roku. Ten kierunek działań planujemy przyjąć również na kolejne lata.

Jednocześnie zamierzamy kontynuować trend dwucyfrowego wzrostu sprzedaży zarówno stacjonarnej, jak i internetowej ze szczególnym uwzględnieniem regionu Europy Środkowej i Południowej. Biorąc jednak pod uwagę obecną sytuację geopolityczną na wschodzie Europy oraz wzrost inflacji przy wciąż rosnącej na rynku presji kosztowej, spodziewać się należy spadku marży handlowej i operacyjnej w roku 2022. Pomimo tego chcemy utrzymać wysoki poziom zaangażowania inwestycyjnego rzędu 1,0 mld PLN, w tym ok. 630 mln PLN na rozwój sieci salonów.

Spodziewać się można też normalizacji poziomu popytu na rynku. Intensywny wzrost konsumpcji po  pierwszym jej nasyceniu w roku 2021 i zapowiadany dalszy wzrost inflacji w 2022 roku nie będą sprzyjały decyzjom zakupowym klientów. Zakładać więc należy, że rok 2022 przyniesie nam normalizację popytu konsumpcyjnego i niestabilność gospodarczą na wszystkich rynkach, a to za sprawą toczącej się wojny w Ukrainie. Nałożone jednocześnie na Rosję międzynarodowe sankcje gospodarcze i spodziewana duża recesja w tym kraju sprawiły, że w LPP mocno przemodelowaliśmy nasze plany biznesowe na kolejne lata. Zapowiadany wcześniej intensywny rozwój i umacnianie pozycji naszych marek na rynkach wschodnich, postanowiliśmy przekierować na kraje Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowej i Południowej. Pomimo dużego udziału rynku ukraińskiego i rosyjskiego w portfolio LPP, jestem przekonany, że duża poduszka finansowa jaką dysponujemy, a przy tym ambitne, ale realne plany sprzedaż owe przyjęte na rok 2022 na rynkach europejskich, pozwolą nam osiągnąć jeszcze wyższe przychody sprzedażowe aniżeli te, które przyniósł rok 2021. Tu spodziewamy się wzrostu na poziomie ok. 13 proc. r/r, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży e-commerce do poziomu ok. 5 mld PLN.

Pomimo, że przed nami kolejne turbulentne miesiące, wierzę że ostatnie lata pozwoliły nam skutecznie przygotować firmę na gospodarcze zawirowania. Sprzyjać temu będzie duża popularność naszych kolekcji na dotychczasowych rynkach, a zwłaszcza format naszych najmłodszych marek reprezentujących segment umiarkowanych cen. Ambitne plany rozwojowe LPP w zakresie zarówno rozwoju sieci dystrybucji, jak i sieci handlowej przy bardzo stabilnej sytuacji finansowej spółki, to dobry prognostyk na najbliższe miesiące. Burzliwy okres pandemii dowiódł, że nasze przygotowanie i umiejętność elastycznej adaptacji firmy do zmieniających się warunków zewnętrznych pozwoliły wyprowadzić LPP na bezpieczną drogę, generując jednocześnie rekordowe wyniki finansowe. Jestem przekonany, że rok 2022 przyniesie podobne efekty, pozostawiając firmę w dobrej kondycji finansowej i ze stabilnymi perspektywami na przyszłość.

Marek Piechocki,

Prezes Zarządu LPP SA

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus