Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Agnieszka Drzyżdżyk, Alumetal: Naszym celem jest dalsze zwiększanie wolumenów sprzedaży

Udostępnij

Rok 2022 był dla Grupy AML (ALUMETAL) kolejnym rekordowym okresem. Najwyższe w historii były zarówno zyski, jak i skala przychodów, a także wolumen sprzedaży.

– Dokonaliśmy tego pomimo dekoniunktury w przemyśle motoryzacyjnym z najniższym od wielu lat poziomem rejestracji. Produkcja wzrosła co prawda w Europie o 5%, ale średnia z lat 2020-2022 jest o 26% niższa niż średnia z lat 2015-2019. Przywrócona już dostępność komponentów sprawia, że europejscy producenci samochodów mogą w niezakłócony sposób realizować zamówienia, co daje stabilny czy może nawet rosnący popyt na aluminium w motoryzacji, odpowiadającej za ponad 80% naszych przychodów. Jest to też pewnie częściowo efektem odłożonego, niezrealizowanego w ostatnich trzech latach popytu. Gorsza sytuacja jest jednak w budownictwie i AGD, gdzie widzimy spadek popytu – wskazała Agnieszka Drzyżdżyk, CEO Grupy Alumetal.

 Dobrze odnajdujemy się w transformacji napędów pojazdów, szczególnie że producenci pojazdów coraz mocniej optymalizują produkcję poprzez odlewy elementów strukturalnych, jak na przykład podwozie. W rezultacie odlewanego aluminium jest w takich pojazdach dużo więcej niż w tradycyjnych samochodach z napędem spalinowym. Ogólnie zielone aluminium z recyklingu jest coraz bardziej poszukiwanym surowcem w wielu branżach i ma coraz więcej zastosowań – dodała Prezes Drzyżdżyk.

Przedstawiciele spółki wskazali, że o ile w roku 2022 wiele czynników pozwoliło zrealizować Alumetalowi ponadprzeciętną rentowność, o tyle w roku 2023 ceny energii elektrycznej i gazu oraz spodziewana większa presja konkurencyjna ze strony mniej zdywersyfikowanych producentów (kwestia m.in. spowolnienia popytu z Azji) mogą już być widoczne w wynikach.

 Naszym celem jest dalsze zwiększanie wolumenów sprzedaży, choć oczywiście nie będzie to łatwe. Z drugiej strony, jesteśmy przekonani o zwiększeniu w ostatnich latach powtarzalnej wartości EBITDA na tonę dzięki przeprowadzonym modernizacjom i rozbudowom zakładów produkcyjnych i wydziału automatycznego sortowania surowca złomowego – podkreśliła Prezes Agnieszka Drzyżdżyk.

Grupa Alumetal wydała w 2022 roku 82,6 mln zł na inwestycje (+47% rdr), wypłaciła także dywidendę za rok 2021 (106 mln zł, 6,80 zł na akcję) oraz zaliczkę na dywidendę za rok 2022 (52 mln zł, 3,30 zł na akcję). W pierwszej połowie roku rosło również mocno zapotrzebowanie na kapitał obrotowy.

 Mimo to nasze zadłużenie netto na koniec roku było relatywnie niskie, na poziomie 221 mln zł, co wyznaczyło wskaźnik długu netto do EBITDA na poziomie jedynie 0,8. Generujemy na bieżąco gotówkę, mamy więc możliwości wypłaty możliwego dopełniania dywidendy za rok 2022. Jako Zarząd rekomendujemy Walnemu Zgromadzeniu łącznie 13,82 zł na akcję (216 mln zł), z czego po odliczeniu wypłaconej w grudniu zaliczki pozostałoby do wypłaty 10,52 zł na akcję – zaznaczył Przemysław Grzybek, CFO Grupy Alumetal.

Uczestników spotkania interesowały również kwestie podatkowe.

– W roku 2022 budowaliśmy aktywo podatkowe ze względu na prowadzoną inwestycję w ramach strefy inwestycyjnej, co obniżyło stopę efektywną. Aktywo zaczęliśmy już w tym roku konsumować, dzięki czemu spada stopa bieżąca, czyli podatki na bieżąco wpłacane do urzędu skarbowego. W pierwszej połowie 2023 roku aktywo podatkowe powiększy się jeszcze ze względu na ostatnie kilkanaście milionów złotych wydatków inwestycyjnych – wskazał Przemysław Grzybek.

Przeprowadzone inwestycje realizowane były w ramach zakończonej już strategii, a nad nową – obejmującą lata 2023+, spółka właśnie pracuje.

 Zakładamy możliwość publikacji strategii w drugim kwartale, w połowie tego roku. Ze spokojem czekamy też na decyzję Komisji Europejskiej co do ewentualnej zgody na przejęcie Alumetalu przez norweskie Hydro – decyzja powinna zostać opublikowana do 23 maja. Ta potencjalna transakcja, dopóki nie została przeprowadzona, nie wpływa na nasze bieżące działania, na naszą strategię rozwoju – powiedziała Prezes Drzyżdżyk.