Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Prawie 190 mln zł straty netto Mercatora w 2022 r.

Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical
Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical
Udostępnij

MRC (MERCATOR), producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku, ma za sobą wymagający rok. Efektem sytuacji rynkowej są dokonane odpisy, które istotnie pogłębiły negatywne dynamiki porównawcze. Odpisy te mają jednak charakter niegotówkowy, a Grupa na koniec grudnia posiadała blisko 422 mln zł gotówki i innych aktywów finansowych.

Dekoniunktura na światowym rynku rękawic jednorazowych w 2022 roku w naturalny sposób wpłynęła negatywnie na rezultaty wszystkich firm z branży, w tym krakowskiej Grupy Mercator Medical. Choć zużycie rękawic jednorazowych na świecie, według dostępnych opracowań, znajduje się w długoterminowym trendzie rosnącym, to nowe moce produkcyjne azjatyckich konkurentów i wysoki stan zapasów w łańcuchu dostaw w naturalny sposób wywołały drastyczny spadek cen rynkowych względem pandemicznych szczytów i negatywnie wpłynęły na bieżący popyt. W rezultacie w roku 2022 przychody netto ze sprzedaży Grupy Mercator Medical powróciły do poziomu przedpandemicznego (542,5 mln zł, +0,5% w porównaniu do roku 2019). Sytuacja rynkowa sprawiła również, że niekorzystne dynamiki wyników finansowych w ujęciu rok do roku zostały pogłębione przez odpisy bilansowych wartości aktywów produkcyjnych (127,5 mln zł). Co jednak istotne, odpisy mają charakter jednorazowy oraz - przede wszystkim – niegotówkowy, a sytuacja płynnościowa Grupy pozostaje na bardzo wysokim poziomie. Warto również zauważyć, że Spółka zaraportowała skalę odpisów aktywów produkcyjnych w raporcie bieżącym nr 14/2023, a wcześniej poinformowała o wstępnych, szacunkowych wynikach czwartego kwartału (RB nr 6/2023).

- Proces dochodzenia rynku rękawic jednorazowych do nowej równowagi po wielkiej hossie roku 2020 trwa niestety dłużej, niż zakładała większość ekspertów i uczestników rynku. Jednak Grupa Mercator Medical jest dobrze przygotowana do przetrwania tego okresu i wykorzystania go na procesy optymalizacyjne w organizacji, aby wzmocnić potencjał długoterminowego wzrostu. Wyróżnia nas zarówno europejskie pochodzenie, najnowocześniejsza w branży nowa fabryka rękawic, a także synergia segmentu produkcyjnego i dystrybucyjnego. Naszą stabilność i wiarygodność biznesową buduje ostrożność finansowa, dzięki czemu utrzymujemy bufor na okres rynkowej dekoniunktury, po której – jak oczekujemy i na co wskazuje historia cykli w naszej branży - producenci i dystrybutorzy będą mogli znów generować satysfakcjonujące marże - mówi Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical S.A.

Grupa Mercator Medical posiadała na koniec grudnia 2022 roku 421,8 mln zł gotówki i innych aktywów finansowych, w skład których wchodziły obligacje skarbowe, obligacje zabezpieczane przez Skarb Państwa, obligacje korporacyjne o wysokim ratingu, listy hipoteczne, certyfikaty inwestycyjne funduszy zamkniętych oraz akcje, a inwestycje były dokonywane m.in. przez wyspecjalizowany podmiot wealth management z siedzibą w Szwajcarii.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus