Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Lipcowa dziesiątka, czyli inwestycyjne typy BNP Paribas BM

Udostępnij

Po słabszym maju, w czerwcu portfel BNP Paribas BM ponownie mógł pochwalić się dodatnią stopą zwrotu. Solidny wynik to przede wszystkim zasługa akcji Auto Partner oraz Banku Pekao, które podrożały o ponad 15%. Obaj liderzy zostają w portfelu na kolejny miesiąc, tak jak siedem innych spółek. Eksperci pożegnali się jednak z PlayWay.

 

Portfel dziesięciu spółek wytypowanych przez analityków BNP Paribas BM po sześciu miesiącach 2023 r. w dalszym ciągu radzi sobie lepiej niż WIG, w samym czerwcu nie pobił jednak szerokiego rynku. Co nie znaczy, że miniony miesiąc wypadł słabo. Dodatnie wyniki wypracowało sześć ze znajdujących się w portfelu spółek, a poza APR (AUTOPARTN) i PEO (PEKAO), notujących dwucyfrowe stopy zwrotu, dobrze radziły sobie także m.in. BDX (BUDIMEX) oraz ECH (ECHO), które zakończyły czerwiec na ponad 6% plusie.

Zachowanie portfela w czasie, rotacje pozycji i efektywność wprowadzonych zmian w czasie możesz na bieżąco monitorować obserwując publiczny portfel Dziesiątka BNP Paribas BM.

Również PLW (PLAYWAY) dorzucił trochę do czerwcowego wyniku, rosnąc w minionym miesiącu o 2,6%. Pożegnanie z akcjami spółki nie ma też związku ze słabymi perspektywami, analitycy oceniają je bowiem pozytywnie. Portfel BNP Paribas BM to jednak nie portfel długoterminowy, a jego horyzont inwestycyjny to najbliższy miesiąc. I to w tej perspektywie PlayWay nie wypada w ocenie analityków najatrakcyjniej.

 „(…) najbliższych miesiącach nie spodziewamy się istotnych premier gier, a uwaga inwestorów skupiona może być na innych spółkach z branży z uwagi na news-flow o ich harmonogramie wydawniczym. W najbliższym czasie przewidujemy więc konsolidację kursu i wymieniamy podmiot na bardziej atrakcyjny walor” – uzasadniają

Ten potencjalnie bardziej atrakcyjny walor to RBW (RAINBOW). Akcje biura podróży podrożały już w tym roku o niemal 120%, zespół BNP Paribas BM wykorzystał jednak czerwcową korektę notowań spółki na dodanie jej do portfela i liczy na kontynuację wzrostów.

„Oczekujemy dalszego odrodzenia w sektorze turystycznym w 2023 r., po okresie ograniczenia podróży przez konsumentów w poprzednich latach z uwagi na COVID-19. Powyższe jest obrazowane osiąganymi dynamikami sprzedaży od początku roku (wzrost o 70% r/r) oraz dobrymi wynikami w 1Q’23. W tym okresie przy wzroście przychodów o 76%, zysk netto wyniósł 18,7 mln zł (wobec 7,8 mln zł straty przed rokiem). Poza silnym popytem pozwalającym na wzrost cen oferowanych wycieczek, spółce sprzyjają kursy walutowe (umocnienie złotego) oraz spadek cen paliwa lotniczego, które powinno poprawiać rentowność. Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje opisanych, pozytywnych czynników” – czytamy w komentarzu

Pełna treść komentarzy zespołu BNP paribas BM dotycząca pozostałych składników lipcowego portfela, czyli ASB (ASBIS), APR (AUTOPARTN), BDX (BUDIMEX), ECH (ECHO), PEO (PEKAO), VOT (VOTUM), WPL (WIRTUALNA), WTN (WITTCHEN) oraz XTB znajduje się w poniższej tabeli:

Spółka Zmiana Komentarz
ASB (ASBIS) Spółka podała na początku kwietnia prognozę wyników na 2023 r. zakładającą wzrost sprzedaży o ok. 15% r/r i zysku netto o ok. 6% r/r. Oceniamy te założenia jako dość konserwatywne biorąc pod uwagę wcześniejsze komentarze Zarządu, który pozytywnie ocenia bieżącą sytuację rynkową. Wyniki 1Q’23 były zgodne z rynkowymi oczekiwaniami – przychody wzrosły o 4% r/r, a zysk netto o 8% r/r. Rezultaty były jednak pod negatywnym wpływem kosztów pomocy humanitarnej w Ukrainie oraz zwiększenia zapasów. Zarząd oczekuje jednak poprawy przepływów pieniężnych w dalszej części roku i utrzymania wysokiej marży brutto (efekt upłynniania zapasów). Spółka kontynuuje także realizację strategii  rozwoju na nowych rynkach (Afryka, Azja Centralna) oraz wchodzenie w nowe obszary dystrybucji (np. robotyka, ochrona zdrowia). Ponadto zarząd nie dostrzega obecnie negatywnego wpływu koniunktury gospodarczej na popyt.
APR (AUTOPARTN) Wcześniej otoczenie pandemii a obecnie niepewność geopolityczna sprzyja utrzymaniu wcześniejszych trendów na rynku aftermarket  (wysoki wiek aut, niższe rejestracje nowych pojazdów i długi czas oczekiwania na nowe auta, odroczenie napraw, niższa popularność komunikacji zbiorowej), co przy mocnym bilansie oraz dalszej intensyfikacji sprzedaży zagranicznej będzie wsparciem wyników w najbliższych kwartałach. Spółka nie dostrzega spowolnienia popytu (dynamika przychodów w 1Q23 +30,6% r/r, natomiast w kwietniu +36,6% r/r i w maju +34% r/r).  Efekt dźwigni operacyjnej oraz wzrost udziału eksportu do ponad 50% przychodów (w 2025 r. otwarcie nowego centrum logistycznego nakierowanego na eksport) powinny wspierać dalszy dynamiczny wzrost wyników. Podtrzymujemy pozytywną ocenę perspektyw Auto Partner.
BDX (BUDIMEX) Pozytywnie oceniamy perspektywy kolejnych kwartałów. Na koniec 1Q23 r. portfel zleceń okazał się nieco niższy k/k (12,6 mld PLN), niemniej w „poczekalni” znajdują się kolejne kontrakty za blisko 6,0 mld PLN. Wysoka ekspozycja na inwestycje publiczne może być istotnym czynnikiem sprzyjającym w otoczeniu spowolnienia wśród zamawiających prywatnych, co jednocześnie przynosi stabilizację kosztów materiałów oraz płac. Buforem bezpieczeństwa dla rentowności w kolejnych okresach jest zwiększenie poziomu waloryzacji kontraktów oraz rekordowy poziom salda rezerw na straty. Pozytywnie oceniamy perspektywy spółki w średnim i długim terminie (mocny bilans, wysoki zdywersyfikowany portfel zleceń, rozwój segmentu usługowego oraz inwestycje w perspektywiczne segmenty związane z rynkiem energetycznym, OZE oraz kontraktami militarnymi). Mocnym wsparciem dla notowań byłoby odblokowanie środków z KPO, które opóźniają start inwestycji, w szczególności kolejowych.
ECH (ECHO) Pozytywnie oceniamy strategię spółki dotyczącą zwiększenia skali w segmencie mieszkaniowym, w tym lokali na wynajem (cel 10k mieszkań w Resi4Rent do 2024 podtrzymany) oraz dotyczącą projektów multisegmentowych. Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w postaci wydzielenia segmentu mieszkaniowego. W naszej ocenie pod względem sprzedażowym obecny rok nie będzie słabszy (niższa niepewność, nadal dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą oraz potencjalnym popytem wygenerowanym przez programy rządowe wspierające kupujących), co wraz z niższą presją ze strony podwykonawców powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Jednocześnie poprawiający się bilans na bazie sprzedaży aktywów komercyjnych pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy, a stopa dywidendy powinna utrzymać się na poziomie dwucyfrowym.
PEO (PEKAO) W I kwartale Bank Pekao odnotował 1,45 mld zł zysku netto wobec 0,91 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Wyniki okazały się być 11% powyżej konsensusu. Pozytywnie odbieramy fakt, że walne zgromadzenie zdecydowało o wypłacie dywidendy wyższej niż rekomendacja zarządu. Zwracamy również uwagę na pozytywny aspekt, jakim jest stosunkowo niższa ekspozycja Pekao na kredyty w CHF na tle innych banków. Ponadto portfel ten już teraz jest w wysokim stopniu zabezpieczony rezerwami, stąd w kolejnych kwartałach ich wpływ na wyniki nie powinien być tak duży jak w przypadku innych banków. Spodziewamy się dobrych wyników w kolejnych kwartałach.
RBW (RAINBOW) Wykorzystujemy korektę notowań w czerwcu jako okazję do dodania spółki do portfela. Oczekujemy dalszego odrodzenia w sektorze turystycznym w 2023 r., po okresie ograniczenia podróży przez konsumentów w poprzednich latach z uwagi na COVID-19. Powyższe jest obrazowane osiąganymi dynamikami sprzedaży od początku roku (wzrost o 70% r/r) oraz dobrymi wynikami w 1Q’23. W tym okresie przy wzroście przychodów o 76%, zysk netto wyniósł 18,7 mln zł (wobec 7,8 mln zł straty przed rokiem). Poza silnym popytem pozwalającym na wzrost cen oferowanych wycieczek, spółce sprzyjają kursy walutowe (umocnienie złotego) oraz spadek cen paliwa lotniczego, które powinno poprawiać rentowność. Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje opisanych, pozytywnych czynników.
VOT (VOTUM) Dynamiczny rozwój segmentu dochodzenia roszczeń z tytułu umów bankowych sprawia, że wyniki grupy Votum znacząco rosną. Spółka w I kwartale 2023 r. wypracował 32,9 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost o 100% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Tempo pozyskiwania nowych klientów pozostaje dwucyfrowe. Spółka poinformowała, że w maju liczba nowo zawartych kontraktów w segmencie dochodzenia roszczeń abuzywnych od umów walutowych kredytów hipotecznych ponad 1,1 tys. czyli o 36% więcej r/r. Od początku roku wzrost wynosi 36% r/r. Zarząd oceniał, że II kwartał będzie dla grupy dużo lepszy pod względem liczby podpisanych umów z kredytobiorcami frankowymi niż poprzednie trzy miesiące z uwagi wyrok TSUE, który był korzystny dla frankowiczów. W całym 2023 r. spółka celuje w pozyskanie 15 tys. nowych klientów, wobec poprzedniego celu jakim było minimum 12 tys. Naszym zdaniem perspektywy wynikowe na kolejne kwartały pozostają optymistyczne.
WPL (WIRTUALNA) Spółka wypracowała solidne wyniki w I kwartale, kiedy przychody ze sprzedaży wzrosły o 46% r/r, a EBITDA o 12% r/r. W obrębie rynku reklamy, przewidujemy, że w ślad za trajektorią koniunktury gospodarczej, w I kwartale br. zanotowane będzie lokalne minimum jeżeli chodzi o dynamikę wzrostu. Jest to potwierdzone przez oczekiwania zarządu odnośnie odbicia rynku w drugim półroczu. W biznesie spółki podoba nam się również zwiększenie w zeszłym roku (poprzez przejęcie węgierskiego podmiotu Szallas) ekspozycji na turystykę, co w obliczu utrzymującego się silnego popytu w tej branży, jest dobrym prognostykiem dla tegorocznych wyników.
WTN (WITTCHEN) Po bardzo dobrych wynikach w 2022 r., spółka kontynuuję ich poprawę w 2023 r. Przychody w 1Q23 wyniosły 96,3 mln zł (+50% r/r), EBITDA to 19,5 mln zł (+56% r/r), a zysk netto wzrósł o 103% r/r do 10,1 mln zł. Pozytywnie należy ocenić także generację wolnych przepływów pieniężnych (10,6 mln zł vs 1,0 mln przed rokiem. Ponadto sprzedaż w kwietniu kontynuowała szybkie wzrosty (+52% r/r). Chociaż z uwagi na efekty bazy, dynamika może być niższa w kolejnych kwartałach (np. efekt długiego weekendu w maju), to dostrzegamy argumenty za kontynuacją szybkiego rozwoju firmy. Zarząd, z uwagi na dobrą koniunkturę na rynku turystycznym, dostrzega wysoki popyt na zakup walizek. Spółka systematycznie rozwija sieć salonów stacjonarnych zagranicznych (+8% planowane w 2023 r.), ale także obecność na platformach sprzedaży i własne kanały e-commerce. Sprzyjającymi czynnikami dla utrzymania wysokich marż jest też spadek kursu USD/PLN oraz kosztów frachtu dla kupowanych towarów. Zwracamy też uwagę na rekomendację dywidendy w wysokości 3,33 zł na akcję (DY = 7,6%). Spadek kursu po sprzedaży pakietu akcji przez głównego akcjonariusza po 35,0 zł traktujemy jako okazję inwestycyjną.
XTB W minionym kwartale spółka wypracowała najlepsze kwartale wyniki w historii (302,8 mln zł zysku netto), które jednocześnie przekroczyły o ponad 60% rynkowe prognozy. Pozytywnie oceniamy skalę akwizycji nowych klientów, która wyniosła rekordowe 104 tys., o 88% więcej r/r, co buduje bazę pod przyszłe wyniki. Dla porównania, celem zarządu na ten rok jest pozyskiwanie średnio co najmniej 40-60 tys. nowych klientów kwartalnie. Spółka przyznaje, że priorytetem jest dalszy przyrost bazy klienckiej prowadzący do umocnienia pozycji rynkowej XTB na świecie poprzez dotarcie z ofertą produktową do klienta masowego. Dobre wyniki pozwoliły podzielić się z akcjonariuszami sowitą dywidendą (DY blisko 12%). W okresie wrzesień-październik XTB chce udostępnić nowy produkt o charakterze inwestyjno-oszczędnościowym, co powinno sprzyjać akwizycji klientów.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus