Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grzegorz Polanieck, Enter Air: Nasz model biznesowy po raz kolejny pokazał swoją odporność

Udostępnij
  • 2,1 mld zł przychodów w I-III kw. 2023 r. (wzrost o 14 % r/r),
    w tym 1,1 mld zł w III kw. 2023 r.
  • 191 mln zł zysku operacyjnego, 385,5 mln zł EBITDA
    i 130,4 mln zł zysku netto w I-III kw. 2023 r.
  • 4,5 mln zł ujemnych niegotówkowych różnic kursowych. Bez ich uwzględniania spółka miała narastająco 390,0 mln zł EBITDA i 135 mln zł zysku netto
  • 36 samolotów w szczycie sezonu (28 własnych, 4 wet-lease, 4 Chair Airlines)
  • Nowa linia lotnicza Fly4 – joint venture z TUI Beteiligungs

–Wzrost skali działalności, realizacja planów i rekordowe wyniki powodują, że mamy za sobą kolejny bardzo udany sezon. Tym bardziej, że działaliśmy w bardzo trudnych warunkach rynkowych, które były wymagające dla całego rynku i naszej konkurencji. Nasz model biznesowy po raz kolejny pokazał swoją odporność, pomimo opóźnień w dostawach samolotów, niestabilnych kursów walut oraz wahaniom cen paliw, plasując nasze marże w jednym rzędzie z najlepszymi liniami nisko-kosztowymi w Europie – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. – Rekordowy poziom przychodów i EBITDA po trzech kwartałach jest bardzo dobrym prognostykiem wyników całego roku. Zgłoszony popyt na usługi w niskim sezonie jest duży, a zamówienia na przyszły rok przekraczają nasze możliwości przewozowe, nawet pomimo planowanego powiększenia floty. Mamy nadzieję, że będziemy kontynuowali dobrą passę i rozwijali nasz biznes w następnych latach. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami planujemy spłatę do końca pożyczki z PFR i powrót do wypłacania dywidendy dodaje Polaniecki.

Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I-III kw. 2023 r.:

 

I-III kw. 2023 r.

I-III kw. 2022 r.

zmiana r/r

Przychody (mln zł)

2 082,0

1 823,9

+14,2%

Wynik operacyjny (mln zł)

191,0

234,1

-18,4%

Marża operacyjna

9,2%

12,8%

-3,6pp

EBITDA (mln zł)*

385,5

192,4

          +200,4%

Marża EBITDA

18,5%

10,5%

+8,0pp

Wynik netto (mln zł)

130,4

4,3

+3016,8%

Marża netto

6,3%

0,2%

-59,6pp

Wyniki z pominięciem różnic kursowych

EBITDA (mln zł)*

390,0  

387,1  

 +0,7%

Marża EBITDA

  18,7%

21,2%

-2,5pp

Wynik netto (mln zł)

134,9

199,1

-32,4%

Marża netto

6,5%

10,9%

-4,4pp

*EBITDA = zysk przed opodatkowaniem + koszty odsetek + koszty amortyzacji.

Przychody ENT (ENTER) w I-III kw. 2023 r. wyniosły 2,1 mld zł i były o 14,2% wyższe od 1,8 mld zł przychodów w analogicznym okresie 2022 r. Wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Enter Air. Na wyniki spółki oraz wskaźniki rentowności w III kw. 2023 r., negatywny wpływ miały ceny paliw. Przy rosnących w wysokim sezonie cenach paliwa zwrot jego kosztów otrzymywany od touroperatorów nie w pełni pokrywał koszt zakupu, ponieważ cena paliwa jest ustalana z klientami z wyprzedzeniem. Zostało to częściowo zrekompensowane krótkoterminowymi transakcjami na instrumentach pochodnych, które są widoczne w przychodach finansowych. Z kolei opóźnienie w dostawie samolotów B737-MAX 8 spowodowało konieczność pilnego wynajęcia maszyn na zasadach wet-lease, których wykorzystanie jest dużo droższe niż korzystanie z własnego samolotu. Dostawa jednego z samolotów została nawet anulowana, gdyż opóźniła się aż na jesień. Wynajmy wet-lease wpłynęły negatywnie na marżę, ale pozwoliły wykonać wszystkie zakontraktowane rejsy.

W rezultacie Enter Air wypracował 191,0 mln zł zysku operacyjnego. Było to o 7,8 % więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. oczyszczonym ze zdarzenia jednorazowego. W I-III kw. 2022 r. zysk raportowany wyniósł 234,1 mln zł, ale pozytywny wpływ na niego miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 mln zł, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 177,2 mln zł. EBITDA Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2022 r. wyniosła 385,5 mln zł i była o 200,4% wyższa r/r. Przewoźnik zanotował w I-III kw. 130,4 mln zł zysku netto w porównaniu do 4,3 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2022 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe*, które wyniosły w I-III kw. 2023 r. 4,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 390 mln zł EBITDA oraz 134,9 mln zł zysku netto.

- Pomimo wzrostu liczby operacji o ponad 20% r/r, trzeci kwartał był bardzo wymagający, a przy porównywaniu wyników z zeszłym rokiem należy wziąć pod uwagę także zdarzenia jednorazowe, oraz czynniki które mają wpływ niegotówkowy. Przychody w przeliczeniu na złote nie wzrosły tak dużo jak się spodziewaliśmy przede wszystkim z powodu zmienności cen paliw oraz niższych cen walut, co dało mniejszą wartość w przeliczeniu na złote. - dodaje Grzegorz Polaniecki.

Enter Air w trakcie szczytu sezonu letniego wykorzystywał całą flotę, która liczy obecnie 28 samolotów - 23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8, wśród których były m.in. odebrane w tym roku trzy nowe samoloty SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF. Łącznie Grupa korzystała w sezonie letnim z ponad 36 samolotów uwzględniając cztery dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease od obcych przewoźników oraz piąty samolot wynajęty pod koniec wysokiego sezonu. Ponadto w sezonie lato 2023 latały cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49% udziałów.

Enter Air oraz TUI Beteiligungs zawarli 28 listopada umowę dotycząca wspólnej inwestycji i utworzenia spółki joint venture. Enter Air posiada 51% udziałów w nowej spółce - Fly4, która będzie dostawcą usług usługę najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus