Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Marcowa dziesiątka, czyli inwestycyjne typy BNP Paribas BM

Udostępnij

Luty był piątym kolejnym miesiącem w którym portfel BNP Paribas wypracował dodatnią stopę zwrotu. Trudno aby było inaczej, kiedy jeden ze składników notuje ponad 50% wzrostu. Mowa oczywiście o Synektik, chociaż udany miesiąc mają za sobą także Cyber_Folks oraz Rainbow Tours. Jednocześnie analitycy kontynuują praktykę z lutego i dokonali jednej modyfikacji w ramach „dziesiątki”.

 

Po stronie pożegnań padło na DOM (DOMDEV), który po pięciu miesiącach opuszcza zestawienie. W uzasadnieniu tej decyzji czytamy, że ma związek z realizacją zysków, ale specjaliści poruszali jeszcze jeden wątek:

„oczekujemy też stabilizacji kursu w obliczu niewiadomego terminu wprowadzenia kolejnych programów stymulujących rynek mieszkaniowy” – wyjaśnili

Sprzedaż akcji Dom Development wpisuje się też w dłuższy trend redukcji zaangażowania w segment deweloperski. Jeszcze kilka miesięcy temu (czyli w październiku 2023 r.) spółki z branży odpowiadały za niemal 1/3 portfela, a obok rynkowego lidera analitycy BNP Paribas stawiali także na ECH (ECHO) i DVL (DEVELIA). Dziś obstają jedynie przy ostatniej w wymienionych, zwracając uwagę na kilka przemawiających za tym argumentów:

„Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w postaci stopniowego wyjścia z segmentu komercyjnego przy jednoczesnym zwiększeniu ekspozycji na rynek nieruchomości mieszkalnych (przejęcie Nexity - atrakcyjny zakup projektów w budowie oraz banku gruntów, zwiększenie ekspozycji na główne miasta) (…) Sytuacja na rynku pod względem popytu nadal sprzyja (dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą, oczekiwane kolejne programy rządowe wspierające zakup pierwszego mieszkania), co wraz z niższą presją ze strony kosztów budowy powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Potwierdzeniem optymistyczny guidance zarządu odnośnie oczekiwanej sprzedaży w 2024 r. w przedziale 2900-3000 lokali.  Wyniki 4Q23 będą kluczowe w skali roku (ok. 50% przekazań całorocznych). Jednocześnie poprawiający się bilans na bazie sprzedaży aktywów komercyjnych pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy” – punktują

Natomiast miejsce Dom Development zajął stary znajomy. #TOPROL wraca bowiem do portfela BNP Parobas BM po niemal rocznej przerwie. Przerwie, szczególnie w drugiej połowie roku, niemal w całości przebiegającej pod dyktando byków (+73% w ciągu ostatnich 6 miesięcy).

Analitycy oceniają jednak, że to nie koniec wzrostów, a notowaniom sprzyjać mogą m.in. uruchomione środki z UE czy potencjalna budowa CPK:

„O ile oczekujemy erozji ponadprzeciętnej rentowności w najbliższych kwartałach, obserwowana stopniowa odbudowa portfela zleceń powinna zneutralizować ten negatywny efekt. Na koniec roku backlog może wynieść już ponad 5,0 mld PLN (uwzględniając tzw. poczekalnię, czyli kontrakty z najniższą ceną). Finalny napływ do Polski środków z UE oraz prawdopodobna budowa infrastruktury związanej z CPK będą wspierały inwestycje infrastrukturalne w kolejnych latach, w szczególności na kolei. Po odwołaniu polityki dywidendowej, przejęcie przez CPK oceniamy umiarkowanie negatywnie z punktu widzenia akcjonariuszy mniejszościowych. Z drugiej strony istnieje scenariusz możliwego wezwania przez CPK bądź MRB (MIRBUD) z odpowiednią premią. Dodatkowo inwestorzy z niecierpliwością wyczekują strategii na lata 2024-2027” – czytamy w komentarzu

 

Dokładne stopy zwrotu, ich historię i inne szczegółowe parametry dotyczące wyników portfela BNP Paribas BM są dostępne dla abonentów BR Premium po wejściu w panel Twoje zyski z innej strony dostępnego na stronie portfela BNP Paribas BM.

 

Pełna treść komentarzy zespołu BNP Paribas BM dotycząca wszystkich składników marcowego portfela, czyli 11B (11BIT)APR (AUTOPARTN), ASB (ASBIS)CBF (CYBERFLKS)DVL (DEVELIA)KRU (KRUK)RBW (RAINBOW)SNT (SYNEKTIK), TOR (TORPOL) oraz VOT (VOTUM) znajduje się w poniższej tabeli:

Spółka Zmiana Komentarz
11B (11BIT) 11 bit studios to studio z Warszawy tworzące gry wieloplatformowe dostępne na całym świecie. Produkowane tytuły zdobyły wiele prestiżowych nagród w tym Apple Design Award, Best of Pax czy IGN Editor's Choice. Wyniki za 3Q23 okazały się neutralne (nieco powyżej konsensusu rynkowego), a starzejące się portfolio gier nie wspiera osiąganych rezultatów. Jednak w średnim i długim terminie pozostajemy pozytywnie nastawieni biorąc pod uwagę ostatnio ogłoszoną strategię wydania Frostpunka 2 i Alters w 1H24. Spółka ostatnio podniosła embargo na recenzje powyższych tytułów, co zaowocowało napływem pozytywnych informacji dotyczących gier. W styczniu 11B wypuścił kolejny trailer swojego flagowego produktu oraz poinformował o dołączaniu gry do platformy GamePass tuż po wydaniu gry.
APR (AUTOPARTN) Perspektywy dystrybutorów części samochodowych na 2024 rok pozostają nadal mocne. Długoterminowe trendy pozostają niezmienne i sprzyjają sprzedaży (m.in. wysoki średni wiek aut w PL oraz CEE), a oczekiwane ożywienie gospodarcze z silnym konsumentem na czele powinno wspierać popyt na naprawy i serwis. Wsparciem dla takiego scenariusza pozostaje zwiększona dynamika rejestracji nowych aut oraz z importu, którą obserwowaliśmy w drugiej połowie ubiegłego roku. Z kolei trend elektryfikacji chociaż przyspiesza, w krótkim terminie pozostaje mniej istotny. Efekt dźwigni operacyjnej (powrót do otwarć kilku fili rocznie począwszy od 2024 r.) oraz wzrost udziału eksportu do ponad 50% przychodów (w 2025 r. otwarcie nowego centrum logistycznego nakierowanego na eksport) powinny wspierać dalszy dynamiczny wzrost wyników. Wyniki 4Q23 mogą być przejściowo słabsze pod względem rentowności (zmienność złotego), jednak w średnim i dłuższym terminie podtrzymujemy pozytywną ocenę perspektyw Auto Partner.
ASB (ASBIS) Wyniki 4Q’23 były słabsze r/r i poniżej oczekiwań z uwagi na odpisy oraz negatywne różnice kursowe związane z finalnym zamknięciem biznesu w Rosji (24,5 mln USD). Z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych wynik netto za cały rok (78 mln USD) były zgodne z prognozą zarządu. W samym 4Q’23 przychody były wyższe o 14% r/r, a zysk brutto na sprzedaży o 5% r/r. Z uwagi na poprawę koniunktury gospodarczej w regionie oraz wzrostu inwestycji w IT, otoczenie powinno w 2024 r. pozostawać sprzyjające. Spółka kontynuuje także realizację strategii  rozwoju na nowych rynkach (Afryka, Azja Centralna) oraz wchodzenie w nowe obszary dystrybucji (np. robotyka, ochrona zdrowia). Z uwagi na wzrost skali działalności, spodziewamy się dalszej poprawy wyników w bieżącym roku, co wraz z atrakcyjną wyceną (P/E=4,5x) oraz polityką wypłaty dywidendy powinno sprzyjać aprecjacji kursu w kolejnych miesiącach.
CBF (CYBERFLKS) Spółka dostarczyła solidne wyniki w 3Q23 na poziomie konsensusu, z przychodami rosnącymi o 11% y/y. Marża EBITDA w segmencie cyber_Folks wyniosła 31,1%, a w Hostingu okazała się rekordowa na poziomie 42,5%. Ponadto spółka widzi dalszą przestrzeń do wzrostu cenników w obszarze hostingu i wsparcia e-commerce. W 4Q23 oczekiwane jest także obniżenie koszów finansowych ze względu na niższy poziom Wiboru, a niższe odsetki powinny przełożyć się na niższą stawkę efektywnej stawki podatkowej. Przychody z działalności hostingowej powinny utrzymywać się na niezmienionym poziomie q/q. Wstępne wyniki za 4Q23 okazały się o 3% wyższe od oczekiwań na poziomie przychodów oraz o 2% wyższe na poziomie skorygowanej EBITDA. Spółka w marcu planuje wprowadzić na rynek najnowszy produkt - _Now – zautomatyzowany kreator stron internetowych. Produkt jest dedykowany dla małych i mikro przedsiębiorstw. CBF szacuje, że roczne ARPU z tego produktu będzie trzy razy większe niż z usług hostingowych. W 2024r. spółka chce skupiać się na wzroście organicznym oraz transakcjach M&A.
DVL (DEVELIA) Pozytywnie oceniamy reorganizację grupy, w postaci stopniowego wyjścia z segmentu komercyjnego przy jednoczesnym zwiększeniu ekspozycji na rynek nieruchomości mieszkalnych (przejęcie Nexity - atrakcyjny zakup projektów w budowie oraz banku gruntów, zwiększenie ekspozycji na główne miasta). W 4Q23 sprzedaż wyniosła 614 lokali (+50% r/r). Sytuacja na rynku pod względem popytu nadal sprzyja (dobra sytuacja na rynku pracy, niższe stawki WIBOR, presja na ceny mieszkań wraz z niską ofertą, oczekiwane kolejne programy rządowe wspierające zakup pierwszego mieszkania), co wraz z niższą presją ze strony kosztów budowy powinno wspierać przyszłe rezultaty spółki. Potwierdzeniem optymistyczny guidance zarządu odnośnie oczekiwanej sprzedaży w 2024 r. w przedziale 2900-3000 lokali.  Wyniki 4Q23 będą kluczowe w skali roku (ok. 50% przekazań całorocznych). Jednocześnie poprawiający się bilans na bazie sprzedaży aktywów komercyjnych pozwoli na kontynuowanie wypłaty dywidendy.
KRU (KRUK) W 4Q23 zysk netto grupy Kruk wyniósł 255 mln zł co oznacza wzrost o blisko 100% r/r. Wynik okazał się znacznie wyższy od prognoz rynkowych, które zakładały 167 mln zł zysku netto. Dzięki temu spółka osiągnęła rekordowy wynik netto, który w całym 2023 r. przekroczył 1 mld zł. Jednak przebicie konsensusu w 4Q23 było wspomagane przede wszystkim odroczonym podatkiem dochodowym i dodatnim rewaluacjom. Kruk rozpoczął prace nad przeglądem opcji strategicznych w Czechach i na Słowacji. Spółka dostrzega jednak potencjał na rynku francuskim, gdzie już w grudniu dokonała zakupu portfela. Pozytywnie oceniamy długoterminowe perspektywy jak i fundamenty spółki (dobra kondycja finansowa na tle konkurencji) i widzimy dalszy potencjał do wzrostu notowań.
SNT (SYNEKTIK) Spółka pokazała pozytywne wyniki za 4Q23, na poziomie wstępnych deklaracji. Przychody wzrosły o 89% r/r, EBITDA o 76% r/r, a zysk netto 82% r/r. W 2024 spółka nadal oczekuje sprzedaży na wysokim poziomie, jednak dynamika wzrostu popytu może zacząć się normalizować w drugiej połowie roku. Wśród ostatnich kontrahentów można wymienić: szpital we Wrocławiu (11,7 mln PLN), szpital w Szczecinie (13,9 mln PLN), Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. prof. Adama Grucy CMPK w Otwocku (8,8 mln PLN), czy szpital w Krakowie (13,5 mln PLN). W styczniu spółka otrzymała patent od Japońskiego Urzędu Patentowego dla kardioznacznika na okres 20 lat.
RBW (RAINBOW) Spółka zaprezentowała świetne wyniki w bieżącym roku, co potwierdzają rezultaty za najważniejszy sezonowo III kwartał. Przychody wzrosły o 29% r/r, a wynik netto o 124% r/r, co było znacząco powyżej oczekiwań rynkowych. Wyniki wspierane były zarówno przez silny popyt na wyjazdy turystyczne, co umożliwiło podnoszenie cen, umocnienie złotego względem USD i EUR (koszty paliwa lotniczego i hoteli) oraz wzrost udziały sprzedaży w kanałach własnych. Zwracamy także uwagę na rosnącą liczbę rezerwacji w przedsprzedaży imprez turystycznych w sezonie Zima 2023/24 (+45,5% r/r) oraz na bardzo dobre dane sprzedażowe za styczeń (+32,6% r/r). Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje możliwego utrzymania dobrej koniunktury konsumenckiej w 2024 r., co powinno wspierać sektor turystyczny.
TOR (TORPOL) Mimo kurczącego się portfela zleceń w ostatnich kwartałach Torpol zaskakiwał wynikami, w szczególności pod względem rentowności. O ile oczekujemy erozji ponadprzeciętnej rentowności w najbliższych kwartałach, obserwowana stopniowa odbudowa portfela zleceń powinna zneutralizować ten negatywny efekt. Na koniec roku backlog może wynieść już ponad 5,0 mld PLN (uwzględniając tzw. poczekalnię, czyli kontrakty z najniższą ceną). Finalny napływ do Polski środków z UE oraz prawdopodobna budowa infrastruktury związanej z CPK będą wspierały inwestycje infrastrukturalne w kolejnych latach, w szczególności na kolei. Po odwołaniu polityki dywidendowej, przejęcie przez CPK oceniamy umiarkowanie negatywnie z punktu widzenia akcjonariuszy mniejszościowych. Z drugiej strony istnieje scenariusz możliwego wezwania przez CPK bądź Mirbud z odpowiednią premią. Dodatkowo inwestorzy z niecierpliwością wyczekują strategii na lata 2024-2027.
VOT (VOTUM) Dynamiczny rozwój segmentu dochodzenia roszczeń z tytułu umów bankowych sprawia, że wyniki grupy Votum rosną. Spółka w okresie trzech kwartałów 2023 r. wypracowała 250,7 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 31% r/r. Zysk netto wyniósł 87,2 mln zł i był o 50% wyższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Tempo pozyskiwania nowych klientów po wyroku TSUE, który był korzystny dla frankowiczów przyspieszyło. Zysk netto po trzech kwartałach zrównał się już z wynikiem całego 2022 r. Ponadto, jak wskazał zarząd zakładany zysk grupy w 2024 roku może być wyższy niż wynik roku 2023 z perspektywą dalszej poprawy. Pozytywnie oceniamy też wejście w segment dochodzenie roszczeń z tytułu sankcji kredytu darmowego, który ma być dla Votum w najbliższych latach strategicznym projektem rozwojowym. W styczniu grupa podpisała ponad 1,2 tys. nowych umów, w tym liczba kontraktów dotyczących roszczeń związanych z kredytami i pożyczkami konsumenckimi w zakresie sankcji kredytu darmowego wyniosła 433. Biorąc pod uwagę potencjał wynikowy spółki uważamy, że akcje Votum są niedowartościowane.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus