Każdy sklep internetowy walczy o to, żeby to do niego zaglądali potencjalni klienci, szukając produktów lub usług. Choć jest to ważne, to sam fakt, że ruch na stronie jest wysoki, nie gwarantuje sukcesu sprzedażowego! Aby mówić o efektywnym procesie, niezbędna jest zmiana odwiedzających użytkowników w kupujących. Optymalizacja konwersji (CRO, ang. Conversion Rate Optimization) to kluczowy proces dla każdego sklepu internetowego, który chce skutecznie przekształcać odwiedzających w klientów. Jednym z najważniejszych aspektów tego procesu są rozwiązania z zakresu UX (User Experience), czyli projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika. Jak się za to zabrać?
7 kroków na drodze do lepszej konwersji
Niby „lepsze jest wrogiem dobrego”, ale ta zasada nie sprawdzi się w tym przypadku! Usprawnianie i ulepszanie procesu zakupowego klientów powinno być wpisane w podstawowe działania firmy, aby stale pracować nad optymalizacją doświadczeń klientów. O co można (a z pewnością warto) zadbać już dzisiaj? Przyjrzyj się poniższym działaniom!
1. Zadbaj o szybkość ładowania strony
Czy zdarzyło Ci się, że na etapie finalizowania swojego zakupu, kółeczko ładowania ciągle się kręciło, bezlitośnie testując Twoją cierpliwość? Frustracja pojawia się niemal od razu i to u większości z nas. Nic dziwnego, więc że jednym z najczęstszych powodów porzucania koszyków i opuszczania stron internetowych jest zbyt długi czas ładowania. Użytkownicy oczekują, że strona załaduje się w ciągu 2-3 sekund — nie ma tutaj przestrzeni na zbyt długie przetwarzanie serwera. Dla przykładu, aby poprawić szybkość ładowania, możesz:
- Kompresować obrazy i pliki wideo, aby zmniejszyć ich rozmiar.
- Optymalizować kod strony, eliminując zbędne elementy.
- Wykorzystywać technologię lazy loading, która ładuje obrazy tylko wtedy, gdy użytkownik przewija stronę.
2. Intuicyjna nawigacja i struktura strony
Prostota i przejrzystość to kluczowe aspekty dobrego UX. Użytkownicy powinni z łatwością znaleźć interesujące ich produkty i informacje. Jeśli użytkownik musi poświęcić sporo czasu na przeszukiwanie Twojej witryny, jest dużo większe prawdopodobieństwo, że przed zrobieniem zakupów po prostu się podda. Co zrobić w tym przypadku?
- Zaprojektuj menu główne w sposób logiczny i hierarchiczny, grupując kategorie w intuicyjny sposób.
- Zaimplementuj funkcję wyszukiwania z autouzupełnianiem, która pomaga szybciej znaleźć produkty.
- Dodaj filtry i sortowanie na stronach kategorii, aby ułatwić przeglądanie asortymentu.
- Stwórz czytelne strony produktowe z jasnymi opisami, zdjęciami wysokiej jakości i opiniami klientów.
3. Optymalizacja procesu zakupowego
Jaki powinien być proces zakupowy? Odpowiedź jest prosta — jak najkrótszy i maksymalnie uproszczony. Skup się na:
- Eliminacji zbędnych kroków w procesie zakupowym. Idealnie byłoby, gdyby Twój zaprojektowany proces składał się z 3-4 etapów.
- Wprowadzeniu opcji zakupu bez konieczności rejestracji. Klienci cenią sobie możliwość zakupu jako gość.
- Jasnym i widocznym komunikacie o kosztach dostawy oraz przewidywanym czasie realizacji zamówienia.
- Zoptymalizowaniu formularzy poprzez zastosowanie dynamicznych podpowiedzi i unikanie zbędnych pól.
4. Wykorzystanie testów A/B
Testy A/B pozwalają sprawdzić, które rozwiązania działają najlepiej. W ramach testów możesz porównywać różne warianty elementów strony, takich jak:
- Przyciski CTA (Call to Action) – zmieniając kolor, tekst lub położenie.
- Układ strony – testując różne rozkłady elementów.
- Nagłówki i treści – sprawdzając, które bardziej angażują użytkowników.
Dla przykładu — chcesz przetestować, czy lepiej działa tekst „Kupuję”, czy może jednak „Dodaj do koszyka”. Po określonym czasie testowania obu opcji sprawdź wyniki, który z przycisków lepiej konwertował i który użytkownicy klikali częściej. Testy A/B powinny być prowadzone regularnie, aby ciągle ulepszać stronę na podstawie danych.
5. Poprawa zaufania użytkowników
Badania dowodzą, że internauci ufają opiniom w sieci w bardzo podobnym stopniu co osobistym rekomendacjom. Zaufanie jest, więc kluczowe w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Aby je zwiększyć, warto:
- Wyeksponować opinie i recenzje klientów na stronach produktowych.
- Dodać certyfikaty bezpieczeństwa (np. SSL) oraz logotypy znanych systemów płatności.
- Wskazać jasno politykę zwrotów i reklamacji.
- Oferować łatwy kontakt z obsługą klienta, np. poprzez czat na żywo lub infolinię.
6. Mobile-first design
Coraz większa liczba użytkowników dokonuje zakupów za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego strona powinna być w pełni responsywna i zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Zwróć uwagę na:
- Czytelność treści i odpowiednią wielkość przycisków.
- Szybkość ładowania na urządzeniach mobilnych.
- Ułatwienie płatności mobilnych, np. poprzez integrację z systemami Apple Pay czy Google Pay.
Sprawdź też, jak wyświetlają się obrazy i elementy graficzne na telefonie czy tablecie. Może być tak, że coś wygląda świetnie na ekranie laptopa, ale wymaga dopracowania dla mniejszych rozdzielczości.
7. Analiza danych i wdrażanie zmian
Na koniec pamiętaj, że optymalizacja konwersji to proces ciągły. Regularnie analizuj dane, takie jak:
- Wskaźnik porzuceń koszyków.
- Ścieżki użytkowników na stronie.
- Wyniki testów A/B.
Na podstawie tych informacji wprowadzaj zmiany i monitoruj ich efekty.
Podsumowanie
Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym to połączenie dobrego UX i efektywnych strategii CRO. Wdrażając powyższe rozwiązania, masz dużą szansę zwiększyć satysfakcję użytkowników. Jak wiemy — zadowolony klient, to też większe prawdopodobieństwo poprawy wyników sprzedażowych. Trzymamy kciuki, za Twój e-commerce!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o temacie CRO oraz UX, odwiedź stronę: https://www.mbridge.pl/ux-cro/