TAR (TARCZYNSKI), lider segmentu przekąsek białkowych w branży FMCG, wypracowała w 2024 roku 2,068 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost rok do roku o 8,2 proc. W analizowanym okresie wartość zysku EBITDA ukształtowała się na poziomie 255,2 mln zł, czyli o 19,0 proc. więcej niż w 2023 roku. W 2024 roku zysk netto wyniósł 119,8 mln zł, co przełożyło się na 7,3 proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzedzającym. Wartość sprzedaży eksportowej wyniosła w 2024 roku 621,6 mln zł, czyli o 13,3 proc. więcej w ujęciu rok do roku. Osiągnięte wyniki są najwyższymi w 34-letniej historii firmy.
– Miniony rok był dla naszej grupy rekordowy. Umocniliśmy się na pozycji lidera w kategorii przekąsek mięsnych w Polsce, osiągając 70 proc. udział w rynku kabanosów oraz 22 proc. w rynku parówek. Istotny wpływ na wzrost przychodów w 2024 roku, w porównaniu z 2023 rokiem, miał wzrost skali sprzedaży krajowej, w tym rozwój współpracy z sieciami handlowymi, zwłaszcza z Biedronką i Lidlem. Jednocześnie kontynuowaliśmy ekspansję zagraniczną — sprzedaż eksportowa wzrosła o ponad
13 proc. W 2024 roku założyliśmy ponadto dwa nowe podmioty: Tarczynski LTD w Wielkiej Brytanii oraz Tarczynski SRL w Rumunii, a także nabyliśmy 100% udziałów w spółce Tarczyński Inc. w USA, wspierając dalszą ekspansję i rozwój sprzedaży produktów Tarczyński na tych rynkach – komentuje Radosław Chmurak, Wiceprezes Zarządu - Dyrektor Sprzedaży Tarczyński.
Strategia wzrostu grupy bazuje na kilku kluczowych filarach: konsekwentnym zwiększaniu udziałów
w strategicznych kategoriach produktowych, pozyskiwaniu nowych konsumentów, maksymalizacji wartości marki parasolowej, wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań odpowiadających na zmieniające się potrzeby rynku oraz budowaniu silnego, pozytywnego wizerunku marki Tarczyński.
|
Wybrane dane finansowe |
2024 |
2023 |
zmiana |
|---|---|---|---|
|
Przychody ze sprzedaży (tys. zł) |
2 067 614 |
1 911 104 |
8,2% |
|
Sprzedaż eksportowa (tys. zł) |
621 647 |
548 496 |
13,3% |
|
Udział eksportu |
30,1% |
28,7% |
1,4 p.p. |
|
EBITDA (tys. zł) |
255 232 |
214 494 |
19,0% |
|
Marża EBITDA |
12,3% |
11,2% |
1,1 p.p. |
|
Zysk netto (tys. zł) |
119 798 |
111 700 |
7,3% |
Wydatki inwestycyjne (CAPEX) grupy wyniosły w 2024 roku 308 mln zł, czyli o 36,3 proc. więcej
rok do roku. Inwestycje koncentrowały się na kluczowych obszarach, takich jak zwiększenie mocy produkcyjnych, automatyzacja procesów oraz rozbudowa infrastruktury. Dzięki temu grupa skutecznie odpowiada na rosnące zapotrzebowanie rynku i wzmacnia przewagę konkurencyjną.
W najbliższych latach grupa zamierza kontynuować rozbudowę infrastruktury oraz mocy wytwórczych, odpowiadając na rosnący popyt na swoje produkty.
- Nasza obecność na rynkach zagranicznych konsekwentnie się umacnia, a rosnące zainteresowanie naszymi produktami potwierdza ich konkurencyjność. Widząc wyraźne możliwości dalszej ekspansji, konsekwentnie rozbudowujemy moce produkcyjne. Inwestycje pozwolą nam nie tylko sprostać rosnącym zamówieniom, ale również szybciej wprowadzać nowe produkty i efektywniej rozwijać działalność w kluczowych regionach – podkreśla Jacek Tarczyński, Prezes Zarządu Tarczyński.
Produkty grupy są dystrybuowane do ponad 30 krajów świata na trzech kontynentach. Jej największe rynki eksportowe to: Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Rumunia, Litwa, Czechy oraz Łotwa.
Grupa współpracuje z największymi sieciami sklepów na świecie i sprzedaje produkty zarówno pod markami Tarczyński i Snack It (często jednocześnie w obydwu markach), jak i w modelu private label. Dystrybuuje produkty do popularnych sieci handlowych w Polsce i zagranicą: Aldi, Asda, Auchan, Biedronka, Billa, Carrefour, Coop, Costco, Edeka, Iki, Kaulfland, Lidl, Maxima, Morrisons, Netto, Penny, Plus, Rewe, Sainsbury’s, Tesco.
W listopadzie 2024 roku grupa podpisała aneks do umowy kredytowej z bankiem Santander. Na mocy zawartego porozumienia zwiększono łączną wartość kredytu terminowego oraz kredytu odnawialnego o 324 mln zł – do 1,22 mld zł z dotychczasowych 896 mln zł. Jednocześnie wydłużono termin spłaty kredytu z 2030 roku do 2032 roku. Dzięki podpisanemu aneksowi grupa uzyskała dodatkowe możliwości finansowania inwestycji, jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju działalności zagranicznej oraz zwiększenia elastyczności w zarządzaniu finansowaniem handlu.
Spółka realizuje politykę stałej wypłaty dywidendy stanowiącej ok. 25 proc. skonsolidowanych zysków netto, niezależnie od rosnących nakładów inwestycyjnych i przewiduje kontynuację tej polityki. Łączna wartość środków wypłaconych akcjonariuszom w odniesieniu do lat 2022, 2023
i 2024 wynosi 80,6 mln zł.
Grupa Tarczyński traktuje wyzwania związane z ESG jako szanse biznesowe. Rozumie długoterminowe wyzwania środowiskowe i podejmuje aktywne działania na rzecz redukcji śladu węglowego przy zachowaniu charakteru biznesu, jakości produktów, jednocześnie wpisując się
w nowoczesne trendy żywieniowe.