Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wzrost rentowności Grupy Apator w 1 kwartale 2025 r.

Udostępnij

Grupa Apator z sukcesem oferuje klientom nowoczesne rozwiązania do zarządzania mediami energetycznymi i wodą. W pierwszym kwartale 2025 r. wzrosło zainteresowanie klientów zwłaszcza rozwiązaniami do pomiaru wody.

  • Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 1Q 2025 r. na poziomie 283,7 mln PLN (-4% r/r), w związku z przejściowo niższą sprzedażą w EE (124,6 mln PLN, -7% r/r) skompensowaną  dwucyfrowym wzrostem w Wodzie i Cieple (100,7 mln PLN, +14% r/r), przy niższych przychodach w segmencie Gazu (58,4 mln PLN, -20% r/r).
  • Skonsolidowana EBITDA Grupy Apator w 1Q 2025 r. na poziomie 35,0 mln PLN (+10% r/r), wpływająca na wzrost rentowności (+1,6 pp r/r) i porównywalny r/r zysk netto (12,2 mln PLN, +1% r/r).
  • Udział sprzedaży krajowej na poziomie ok. 57% przychodów Grupy.
  • Silny cash flow operacyjny +42,0 mln PLN finansujący inwestycje rozwojowe Grupy.
  • Dalsze obniżanie zadłużenia i wskaźnika dług netto/EBITDA do 0,53x na koniec 1Q 2025 r. (vs 0,68x na koniec 2024 r.).

W pierwszym kwartale 2025 r. Grupa APT (APATOR) wygenerowała solidne wyniki sprzedażowe na poziomie 283,7 mln PLN, z powodzeniem oferując klientom w kraju i za granicą nowoczesne rozwiązania do zarządzania mediami energetycznymi i wodą. Mimo nieznacznie niższych skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w tym okresie (-4% r/r, czyli vs. najlepszy sprzedażowo pierwszy kwartał w historii Grupy), pierwszy kwartał b.r. był szczególnie korzystny dla segmentu Woda i Ciepło, który odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży zarówno w kraju, jak i eksporcie (100,7 mln PLN, +14% r/r). Segment Energii Elektrycznej - mimo stabilnej sprzedaży w kraju - wypracował niższe o 7% r/r przychody w wyniku spadku sprzedaży w eksporcie (przychody segmentu w 1Q 2025 wyniosły łącznie 124,6 mln PLN). Niższa sprzedaż w Gazie (58,4 mln PLN, -20% r/r) wynikała z przewidzianego harmonogramem stopniowego zmniejszenia dostaw gazomierzy do Belgii (w 2024 r. odnotowano peak sprzedaży), a także niekorzystnego wpływu kursów walutowych w eksporcie (stanowiącym ok. 75% sprzedaży segmentu w 1Q 2025).

Udział sprzedaży krajowej w obrotach ogółem w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku wzrósł o 5,2 p.p., osiągając poziom ponad 57% przychodów Grupy. Główne kierunki eksportowe Grupy stanowiły rynki UE (niemiecki, czeski, belgijski, węgierski, hiszpański, rumuński, niderlandzki) oraz Wielka Brytania. Grupa sukcesywnie rozwija sieć partnerstw handlowych na rynkach zagranicznych. Z początkiem roku otwarto nową spółkę handlową we Włoszech, aby jeszcze lepiej wykorzystać potencjał tego rynku dla sprzedaży rozwiązań Grupy Apator, zwłaszcza dla wody.

Grupa Apator inwestuje w nowe produkty i prace B+R wypracowując nowe rozwiązania odczytowo-pomiarowe, technologie ultradźwiękowe oraz rozwiązania software’owe zwiększające komplementarność i kompleksowość oferty. Jednocześnie trwa rozbudowa i dostosowanie parku maszynowego w związku z uruchomieniem nowej linii produkcyjnej rozłączników dla partnera strategicznego – niemieckiej firmy Rittal.

Poprawa efektywności operacyjnej w Grupie (w tym optymalizacja procesów i wspólna polityka zakupowa), pomimo utrzymującej się presji płacowej i środowiska inflacyjnego wpływającego na wzrost kosztów prowadzenia działalności, przyniosły pozytywne efekty w postaci poprawy wskaźników rentowności na wszystkich poziomach rachunku wyników. Skonsolidowany wynik netto Grupy w omawianym okresie ukształtował się na zbliżonym poziomie r/r, tj.12,2 mln PLN. Dzięki optymalizacji KON Grupa utrzymuje bezpieczny poziom zadłużenia - po 1Q 2025 r. wskaźnik dług netto/skorygowana EBITDA LTM ukształtował się na poziomie 0,53x (wobec 0,68x na koniec 2024 r. i 1,39 na koniec marca 2024 r.).

– W kolejny rok wchodzimy z solidnymi perspektywami. W marcu br. zawarliśmy trzy nowe znaczące kontrakty: umowę z Energa Operator na dostawę zestawów koncentratorowo-bilansujących (ZKB) o wartości 10,4 mln PLN z terminem realizacji na przełomie 2025/2026 r. oraz drugą umowę z tym klientem na dostawy naszych unikatowych liczników zdalnego odczytu z funkcją przedpłaty, z terminem realizacji dostaw w latach 2025-2026. Trzeci kontrakt z Tauron Dystrybucja dotyczy świadczenia usług serwisu, wsparcia i rozwoju systemu informatycznego do Zarządzania Majątkiem Sieciowym (ZMS), wspierającego funkcjonowanie OSD z obszarze kompleksowego zarządzania infrastrukturą i procesami biznesowymi. Termin jego realizacji przypada w latach 2025-2028 – mówi Maciej Wyczesany, Prezes Zarządu Apator SA. – Jednocześnie trwają prace nad innowacyjnym licznikiem ee dla Enea Operator w ramach partnerstwa innowacyjnego – umowę zawarliśmy pod koniec stycznia 2025 r. a dostawy planowane są jeszcze w tym roku. W najbliższych miesiącach będziemy także intensyfikować dotarcie do obecnych i nowych klientów zarówno w kraju, jak i poza granicami, z naszymi rozwiązaniami m.in. w zakresie technologii ultradźwiękowych, nowej linii liczników na szynę DIN dla energetyki rozproszonej i przemysłowej, magazynów energii i innych rozwiązań dla sektora OZE - dodaje Prezes Zarządu Apator SA. – Patrzymy też z zadowoleniem i dużą dozą optymizmu na nasz sektor i cały rynek wobec deklarowanego zwrotu polityki UE w kierunku reindustrializacji Europy, wzmacniania local content, a także wobec przywiązywania coraz większej wagi do kwestii pochodzenia i cyberbezpieczeństwa technologii. Liczymy przy tym na konkretnie działania Rządu RP, dzięki którym polskie firmy technologiczne, takie jak Grupa Apator, będą mogły lepiej wykorzystać know-how do budowy nowych kompetencji i przewag konkurencyjnych naszego kraju - dodaje Maciej Wyczesany.

Podstawowe dane finansowe

mln zł

1Q 2025

1Q 2024

dynamika

sprzedaż

283,7

296,4

-4%

EBITDA

35,0

31,9

+10%

wynik netto

12,2

12,0

+1%

Przychody głównych segmentów

mln zł

1Q 2025

1Q 2024

dynamika

sprzedaż krajowa

163,2

155,1

+5%

sprzedaż zagraniczna

120,5

141,3

-15%

segment Energia Elektryczna

124,6

134,6

-7%

segment Woda i Ciepło

100,7

88,6

+14%

segment Gaz

58,4

73,2

-20%

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus