Pepco Group, dynamicznie rozwijająca się paneuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, publikuje śródroczne wyniki finansowe za półroczny okres zakończony 31 marca 2025 r.1
PODSUMOWANIE
Wysokie tempo realizacji założeń nowych planów strategicznych, przy jednoczesnym dążeniu do zrównoważonego budowania wartości
Wyniki Grupy za I półrocze roku obrotowego 2025 odzwierciedlają solidne efekty działalności Pepco i Dealz, wobec wciąż słabszych wyników Poundland
Pepco z dobrymi wynikami i wzrostem przychodów na poziomie 9,3% oraz EBITDA (wg MSSF 16) o 11,1%, wspieranymi przez zwiększenie marży brutto o 180 p.b. rok do roku i odpowiedzialne zarządzanie kosztami
Dealz ze stabilnym rozwojem i wzrostem przychodów o 13,8% oraz EBITDA (wg MSSF 16) o 25,0%
Zgodnie z przewidywaniami, Poundland nadal mierzy się z niesprzyjającym otoczeniem handlowym, odnotowując spadek sprzedaży o 6,5%. Wprowadzono plan działań, zmierzających do poprawy wyniku.
Pozytywne otoczenie handlowe Pepco i Dealz jest także odczuwane w trwającym obecnie III kw. (do momentu publikacji wyników), z przychodami w ujęciu porównywalnym (LFL) wyższymi niż stopa wzrostu LFL 3,6% odnotowana w II kw. roku obrotowego 2025
Marka Pepco powinna w roku obrotowym osiągnąć wzrost przychodów i EBITDA zgodny z zapowiedziami wysokiego, jednocyfrowego wzrostu; natomiast perspektywy na bieżący rok obrotowy dla Poundland są słabsze niż wcześniej przewidywano.
Silne wyniki finansowe; zadłużenie netto (przed MSSF 16) zmniejszyło się o 150 milionów euro do 279 milionów euro na koniec I półrocza (dźwignia przed MSSF 16 na poziomie 0,6x)
Grupa PCO (PEPCO) otworzyła 101 nowych sklepów netto w pierwszym półroczu, co przekłada się na 5 049 działających sklepów
Zarząd wciąż aktywnie sprawdza możliwości wydzielenia Poundland oraz wyjście z tej działalności spodziewane do końca roku obrotowego 2025.
I półrocze roku obrotowego 2025: wyniki segmentów
mln euro | I pół. r.obr.2025 (6 mies. do marca 2025) | I pół. r.obr.2024 (6 mies. do marca 2024) | r/r (raportowane) | r/r (stał kurs walutowy) |
---|---|---|---|---|
PEPCO | ||||
Przychody | 2 171 | 1 986 | 9,30% | 8,90% |
Wzrost przychodów LFL (%) | 2,30% | -3,20% | - | - |
Marża brutto (%) | 47,30% | 45,50% | +180 p.b. | +180 p.b. |
EBITDA bazowa (MSSF 16) | 440 | 396 | 11,10% | 11,10% |
POUNDLAND | ||||
Przychody | 985 | 1 054 | -6,50% | -9,70% |
Wzrost przychodów LFL (%) | -7,30% | -0,70% | - | - |
Marża brutto (%) | 34,50% | 38,80% | (430) p.b. | (430) p.b. |
EBITDA bazowa (MSSF 16) | 22 | 87 | -74,70% | -76,20% |
DEALZ | ||||
Przychody | 182 | 160 | 13,80% | 11,10% |
Wzrost przychodów LFL (%) | 2,90% | -4,60% | - | - |
Marża brutto (%) | 33,70% | 32,20% | +150 p.b. | +150 p.b. |
EBITDA bazowa (MSSF 16) | 15 | 12 | 25,00% | 22,70% |
I PÓŁROCZE ROKU OBROTOWEGO 2025 – WYNIKI FINANSOWE GRUPY
Przychody Grupy wyniosły 3 338 mln euro, wzrost o 4,3% r/r
Przychody LFL Grupy spadły o 0,7% w I półroczu roku obrotowego 2025, z pozytywnym wynikiami LFL Pepco i Dealz, przy jednoczesnej presji ze strony Poundland – pozostającego w wymagającej sytuacji
Marża brutto wzrosła o 30 punktów bazowych do poziomu 43,3%, wsparta przez wyniki Pepco (+180 p.b. r/r)
EBITDA bazowa (MSSF 16) na poziomie 460 mln euro spadła o 5,5% r/r, z mocnym wzrostem EBITDA sieci Pepco, obciążona jednocześnie przez istotny spadek EBITDA Poundland
Zysk bazowy przed opodatkowaniem na poziomie 117 mln euro, spadł o 32,8% r/r
Niegotówkowy odpis wartości Poundland w wysokości 234 milionów euro (głównie dot. wartości godziwej) z uwagi na trwające pogorszenie warunków handlowych w pierwszym półroczu oraz słabsze perspektywy dotyczące zyskowności
Solidny bilans oraz wskaźnik płynności finansowej; dług netto na koniec I półrocza roku obrotowego 2025 wyniósł 279 milionów euro (przed MSSF 16), co oznacza dźwignię na poziomie 0,6x EBITDA (sprzed MSSF 16), w pełni spełniając warunki dotyczące finansowania Grupy
mln euro | I pół. r.obr. 2025 | I pół. r.obr. 2024 | r/r (raportowane) | r/r (stały kurs walutowy) |
---|---|---|---|---|
Przychody (w mln EUR)2 | 3 338 | 3 200 | 4,30% | 2,90% |
Przychody w ujęciu LFL (%)3 | -0,70% | -2,50% | - | - |
Zysk brutto (w mln EUR) | 1 445 | 1 378 | 4,90% | 3,50% |
Marża brutto ze sprzedaży (%) | 43,30% | 43,10% | 20 p.b. | 30 p.b. |
Bazowa EBITDA (MSSF 16)4 | 460 | 487 | -5,50% | -5,90% |
Bazowa EBITDA (sprzed MSSF 16)4 | 235 | 278 | -15,50% | -15,00% |
Bazowy zysk operacyjny (MSSF 16) | 168 | 225 | -25,30% | -24,60% |
Bazowy zysk przed opodatkowaniem5 | 117 | 174 | -32,80% | -31,30% |
Bazowy zysk po opodatkowaniu (w mln EUR) | 73 | 131 | -44,30% | -43,10% |
Bazowy zysk na akcję (w eurocentach) | 12,7 | 22,8 | -44,30% | -43,10% |
Pozycje klasyfikowane jako inne niż bazowe | -247 | -30 | >200% | >200% |
Wykazany zysk przed opodatkowaniem | -130 | 144 | - | - |
Wykazany zysk (strata) netto | -155 | 104 | - | - |
Wykazany zysk na akcję (w eurocentach) | -26,9 | 18,1 | - | - |
Strata z zakończonej działalności | 4 | -51 |
I pół. r.obr. 2025 | I pół. r.obr. 2024 | (raportowane) r/r | |
---|---|---|---|
Zadłużenie netto6 (przed MSSF 16) | 279 | 429 | -35,00% |
Dźwignia w ost. 12 miesiącach (przed MSSF 16) | 0,6x | 1,0x | - |
Zadłużenie netto (MSSF 16) | 1 609 | 1 728 | -6,90% |
Dźwignia w ost. 12 miesiącach (MSSF 16) | 1,8x | 2,1x | - |
Uwagi:
- Liczby powyżej dotyczą działalności kontynuowanej, chyba że zaznaczono inaczej
- Austria jest zaklasyfikowana jako działalność zaniechana, po wyjściu Grupy z tego kraju w I półroczu roku obrotowego 2024
Komentując wyniki, Stephan Borchert, prezes Pepco Group, powiedział:
„Marka Pepco nadal czyni postępy, zapewnia solidny, jednocyfrowy wzrost przychodów w pierwszym półroczu i utrzymuje pozytywną trajektorię sprzedaży w ujęciu porównywalnym. Dwucyfrowy wynik LFL Pepco w Europie Zachodniej jest pozytywnym sygnałem wskazującym na dalszą poprawę w tym regionie. Rozpoczęliśmy wdrażanie naszych planów strategicznych przedstawionych podczas Dnia Inwestora (CMD) w marcu 2025 r. i jesteśmy zadowoleni z osiągnięcia dwucyfrowego wzrostu EBITDA w sieci Pepco, co odzwierciedla zdyscyplinowane zarządzanie w kwestii osiągania marży. Dealz Polska również kontynuuje dostarczanie dobrych wyników, odnotowując solidny wzrost zarówno w kategoriach towarów szybkozbywalnych, jak i ogólnego przeznaczenia.”
„Otoczenie handlowe dla Poundland pozostaje trudne, co przekłada się na zysk poniżej oczekiwań za I półrocze oraz słabsze prognozy na cały rok. Barry Williams, który został ponownie powołany na stanowisko dyrektora zarządzającego Poundland w marcu 2025 r., wraz z całym zespołem aktywnie realizują plan naprawczy, aby pomóc w odwróceniu trendu poprzez ponowne skoncentrowanie się na tradycyjnych mocnych stronach tej działalności. Kontynuujemy proces wydzielania Poundland z Grupy, w ramach szerszej strategii odchodzenia od towarów szybkozbywalnych przy czym zakończenie tego procesu spodziewane jest przed końcem roku obrotowego 2025.”
„Koncentrujemy się na Pepco jako jedynym przyszłym formacie i sile napędowej Grupy. Jestem zadowolony z dotychczasowych wyników sieci Pepco w roku obrotowym 2025, która dostarczyła dużego wzrostu marży brutto. Ta część biznesu odnotowała stały wzrost sprzedaży w ujęciu porównywalnym, a dynamika ta utrzymuje się w trwającym obecnie III kwartale. Nasze nieustanne wysiłki na rzecz wzmocnienia pozycji lidera cenowego i doświadczeń klientów przełożyły się na mocny wzrost wolumenów transakcji.”
„Jesteśmy na wczesnym etapie realizacji naszego programu tworzenia wartości, a przed nami wciąż jeszcze wiele do zrobienia. Jednak transformacja jest na dobrej drodze - i jestem przekonany, że firma ma odpowiednie podstawy, aby sprostać ambicjom stania się jednym z odnoszących największe sukcesy detalistów dyskontowych w Europie, skupionym na zwiększaniu satysfakcji klientów, zyskownym wzroście i budowaniu wartości dla akcjonariuszy.”
OBECNE OTOCZENIE HANDLOWE
Pepco i Dealz utrzymują mocne wyniki notując dodatni wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) w trwającym trzecim kwartale (do dnia publikacji wyników) – lepszy niż w drugim kwartale. Choć częściowo jest to efekt układu świąt wielkanocnych, wyniki te pokazują solidne tempo sprzedaży, szczególnie w Pepco, które już w drugim kwartale roku obrotowego 2025 osiągnęło wzrost LFL na poziomie 3,6%. Z tego względu, nawet biorąc pod uwagę Wielkanoc, która wypadła w kwietniu 2025 r., Pepco utrzymuje dobre fundamenty wzrostu w sprzedaży na początku drugiego półrocza roku obrotowego 2025. Wyniki te są osiągane za sprawą oferowania klientom bezkonkurencyjnych cen w ramach bardziej dopasowanej, zawężonej oferty odzieży i produktów ogólnego przeznaczenia, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości i dostępności asortymentu.
Dealz nadal notuje dodatni wzrost sprzedaży porównywalnej, osiągając dobre wyniki zarówno w kategorii żywności, jak i produktów ogólnego przeznaczenia. Z kolei Poundland wciąż odnotowuje spadki sprzedaży porównywalnej, co jest efektem obserwowanych już w poprzednim roku finansowym trendów – słabsze wyniki dotyczą w tym przypadku wszystkich kategorii towarów.
PERSPEKTYWY
Zróżnicowane wyniki działalności Pepco i Dealz – które rozwijają się dynamicznie, zgodnie z założonymi celami – w zestawieniu z trwającymi wyzwaniami w Poundland, odzwierciedlają przewidywania Grupy na rok finansowy 2025. Podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku przedstawiliśmy prognozę, zgodnie z którą przychody i bazowy zysk EBITDA (wg MSSF 16) w przypadku Pepco mają w ujęciu rocznym rosnąć w wysokim, jednocyfrowym tempie – i ta prognoza pozostaje bez zmian. Podobnie zakładamy, że w przypadku Dealz, osiągnie on wyniki zgodne z wcześniejszymi informacjami, z wynikiem EBITDA (MSSF 16) za rok obrotowy 2025 w wysokości około 30 mln euro.
W przypadku Poundland, od czasu CMD ten obszar biznesu nadal boryka się z dalszymi wyzwaniami handlowymi, co skutkuje zmianą prognoz na bieżący rok finansowy. Oczekujemy obecnie, że w roku obrotowym 2025 EBITDA (wg MSSF 16) wyniesie od ok. 0 do ok. 20 mln euro, w porównaniu z poprzednimi prognozami na poziomie 50-70 mln euro. Obniżenie prognozy wiąże się z bardzo trudnymi warunkami handlowymi, na które dodatkowo wpłynęły problemy z wyprzedawaniem zapasów oraz dostępnością produktów. Obecnie realizowany jest plan naprawczy mający na celu odbudowę mocnych stron w podstawowych kategoriach produktów, zwłaszcza w zakresie towarach ogólnego przeznaczenia, przy jednoczesnym skoncentrowaniu się na prostszej ofercie oraz polityce cenowej.
Jeśli chodzi o liczbę sklepów w roku obrotowym 2025, naszym celem jest obecnie otwarcie około 250 nowych sklepów netto w całej Grupie, przy czym otwarcia nowych sklepów dotyczyć będą głównie marki Pepco, przede wszystkim w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.