Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Asseco Poland w pierwszym półroczu poprawiło zysk o 1/5

Karolina
Rzońca-Bajorek, Wiceprezes Zarządu, CFO Asseco Poland.
Karolina Rzońca-Bajorek, Wiceprezes Zarządu, CFO Asseco Poland.
Udostępnij

W I półroczu 2025 roku Grupa Asseco wypracowała 9,0 mld zł przychodów ze sprzedaży, z czego ponad 7,1 mld zł stanowiła sprzedaż własnych produktów i usług informatycznych. Zysk operacyjny był o 13% wyższy niż w porównywalnym okresie 2024 roku i wyniósł 928 mln zł, a zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, po wzroście o 20%, wyniósł 282 mln zł. Grupa zwiększyła skalę międzynarodowej działalności i systematycznie budowała backlog na kolejne miesiące.

W raportowanym okresie Grupa rozwijała działalność zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przychody ze sprzedaży w segmencie ACP (ASSECOPOL) wzrosły o 13% i wyniosły 1,1 mld zł. W tym obszarze realizowano liczne projekty transformacji cyfrowej dla sektorów: administracji publicznej, energetycznego, opieki zdrowotnej czy finansów.

Wyniki Grupy są silnie zdywersyfikowane – 88% sprzedaży pochodzi z rynków zagranicznych reprezentowanych przez segmenty Formula Systems i Asseco International. Sprzedaż Asseco International ukształtowała się na poziomie 2,2 mld zł, co oznacza wzrost o 11% w stosunku do I półrocza 2024 roku. W tym segmencie odnotowano dynamiczny wzrost przychodów z rozwiązań płatniczych w Grupie Asseco South Eastern Europe. Asseco rozwijało też obszar ERP, koncentrując się na AI i automatyzacji. Sprzedaż wzrosła również w Grupie Asseco Central Europe, która realizowała szereg projektów dla sektora publicznego oraz finansowego. Dzięki konsekwentnemu rozwojowi organicznemu, wspartemu akwizycjami, segment Formula Systems zanotował 5,8 mld zł przychodów, czyli o 6% więcej niż w tym samym okresie przed rokiem.

Skonsolidowany portfel zamówień Asseco na rok 2025, w obszarze oprogramowania i usług własnych, ma obecnie wartość 13,5 mld zł. W kursach zmiennych jest on o 9%, a w kursach stałych – w jakich został przeliczony backlog na 2024 rok – o 10% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

„To było bardzo dobre półrocze dla Asseco. Nasza geograficzna, produktowa i sektorowa dywersyfikacja biznesu oraz silny popyt na rozwiązania cyfrowe pozwalają nam się stale rozwijać. Nasze przychody urosły w tym czasie o 8%, a zysk operacyjny o 13%, czyli wyższa była również nasza rentowność operacyjna. Ponadto systematycznie budujemy backlog, co pozwala nam z optymizmem patrzeć na II półrocze 2025 roku we wszystkich segmentach naszej działalności. Cały czas zwiększamy skalę biznesu i jesteśmy aktywni w obszarze M&A. W I półroczu 2025 roku do Grupy dołączyło 13 spółek, działających w Europie, Kanadzie, Indiach czy na Bliskim Wschodzie” – powiedziała Karolina Rzońca-Bajorek, Wiceprezes Zarządu, CFO Asseco Poland.

W lutym 2025 roku Spółka podpisała warunkową umowę sprzedaży 12 318 863 akcji własnych, stanowiących 14,84% jej kapitału zakładowego, do TSS z Grupy Constellation. Realizacja umowy sprzedaży jest uzależniona od uzyskania wymaganych zgód w wielu krajach, w których działają spółki z Grupy Asseco i TSS.

„Tak jak informowaliśmy wcześniej, zamknięcie transakcji jest uzależnione od uzyskania odpowiednich zgód organów antymonopolowych i regulacyjnych w różnych krajach. Ze względu na skalę działalności zarówno Asseco, jak i Grupy TSS, procedura obejmuje organy administracyjne w kilkunastu jurysdykcjach. To proces złożony, dodatkowo wydłużany przez okres wakacyjny, kiedy tempo pracy wielu urzędów jest wolniejsze lub występują przerwy w działalności. Obie strony aktywnie realizują działania, na które mają wpływ, aby sfinalizować transakcję możliwie jak najszybciej, jednak ostateczny termin jej zamknięcia zależy od decyzji odpowiednich instytucji i może ulec przesunięciu w czasie. W takim przypadku nie widzimy przeszkód związanych przedłużającym się okresem obowiązywania umów do czasu uzyskania wszystkich wymaganych zgód” – powiedział Marek Panek, Wiceprezes Zarządu Asseco Poland odpowiedzialny za rozwój Grupy.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus