Rozwój działalności często wymaga od właściciela firmy zatrudnienia pracowników. Jednak osoby, które do tej pory radziły sobie w pojedynkę, mogą pogubić się w gąszczu przepisów i obowiązków spoczywających na pracodawcach. Dlatego przygotowaliśmy poradnik, w którym wyjaśniamy, jakich formalności trzeba dopełnić przy zatrudnianiu pracownika na umowę o pracę.
Krok 1: Zawarcie z kandydatem umowy o pracę
Pierwszym krokiem do zatrudnienia pracownika jest zawarcie pisemnej umowy o pracę. Co ważne, również zmiana warunków umowy wymaga formy pisemnej. Umowa może być zawarta na okres próbny, czas określony lub czas nieokreślony z uwzględnieniem przepisów zawartych w Kodeksie pracy. Treść dokumentu powinna określać rodzaj umowy, strony umowy, datę zawarcia umowy oraz warunki pracy, w tym między innymi:
-
rodzaj pracy;
-
miejsce wykonywania pracy;
-
wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
-
wymiar czasu pracy;
-
datę rozpoczęcia pracy;
-
czas trwania lub dzień zakończenia (w przypadku umów na okres próbny i czas określony).
Krok 2: Skierowanie pracownika na badania lekarskie
Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku. W praktyce badania lekarskie można zrobić przed lub po podpisaniu umowy o pracę, jednak zawsze przed rozpoczęciem pracy. Badania profilaktyczne są wykonywane na koszt pracodawcy. Badania okresowe i kontrolne powinny być, w miarę możliwości, przeprowadzane w godzinach pracy, a za czas niewykonywania pracy w związku z badaniami pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Badania lekarskie pracowników są realizowane w ramach umowy zawartej pomiędzy pracodawcą a placówką oferującą usługi służby medycyny pracy. Pracodawca ma obowiązek wystawienia skierowania na badania, które powinno określać:
-
rodzaj badania profilaktycznego;
-
stanowisko pracy, na którym dana osoba będzie zatrudniona;
-
opis warunków pracy danej osoby, w tym informacje o występowaniu czynników niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych.
Pracodawca przygotowuje trzy egzemplarze skierowania na badania lekarskie. Dwa egzemplarze przekazuje pracownikowi - jeden dla pracownika, a drugi do przekazania placówce medycznej. Trzeci egzemplarz pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika.
Uwaga: Pracodawca może być również zobowiązany do skierowania pracownika na dodatkowe badania sanitarno-epidemiologiczne w przypadku, gdy istnieje ryzyko przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na osoby trzecie. Dotyczy to m.in. osób pracujących w gastronomii, przy produkcji i obrocie żywnością, a także niektórych pracowników placówek medycznych, opiekuńczych i oświatowych.
Krok III: Wstępne szkolenie BHP
Zgodnie z art. 237(3) Kodeksu pracy pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy, jeżeli nie posiada on odpowiednich kwalifikacji lub umiejętności, a także wystarczającej znajomości przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z tym pracodawca musi zapewnić pracownikowi szkolenie wstępne BHP w zakresie odpowiednim do wykonywanych obowiązków. Szkolenie wstępne prowadzone jest w formie instruktażu zgodnie z ramowym programem opracowanym dla określonych grup stanowisk.
Wstępne szkolenie BHP składa się z dwóch części:
-
instruktażu ogólnego, który może przeprowadzić pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy, osoba wykonująca u pracodawcy zadania służby BHP, w określonych przypadkach pracodawca lub pracownik;
-
instruktażu stanowiskowego, który może przeprowadzić osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, przy czym musi to być osoba przeszkolona w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.
Ponadto pracodawca ma obowiązek zapoznać pracownika z oceną ryzyka zawodowego i zapewnić mu bezpłatne środki ochrony indywidualnej, jeśli takowe są potrzebne na danym stanowisku.
Pracodawca musi również organizować szkolenia okresowe, które mają na celu aktualizowanie i utrwalenie wiedzy z zakresu BHP oraz zaznajomienie pracownika z nowymi rozwiązaniami w tej dziedzinie. Częstotliwość i czas trwania szkoleń okresowych szkoleń BHP są regulowane przepisami, przy czym pracodawca powinien ustalić tę kwestię poprzez konsultacje z pracownikami z uwzględnieniem rodzaju i warunków wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach.
Krok IV: Poinformowanie pracownika o warunkach zatrudnienia
Zatrudnienie pracownika wiąże się również z obowiązkiem informacyjnym. Zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu pracy pracodawca w ciągu 7 dni od dopuszczenia pracownika do pracy musi poinformować go o takich kwestiach jak:
-
dobowa i tygodniowa norma czasu pracy;
-
dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy;
-
przerwy w pracy;
-
dobowy i tygodniowy odpoczynek;
-
zasady pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią;
-
zasady przechodzenia ze zmiany na zmianę (przy pracy zmianowej);
-
zasady przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy (przy pracy w kilku miejscach);
-
inne składniki wynagrodzenia oraz świadczenia pieniężne lub rzeczowe (poza wymienionymi w umowie o pracę);
-
wymiar płatnego urlopu;
-
zasady rozwiązania stosunku pracy;
-
prawo pracownika do szkoleń;
-
objęcie pracownika układem zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym;
-
termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłacania wynagrodzenia za pracę, pora nocna oraz przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności (jeżeli nie ustalono regulaminu pracy).
Ponadto w terminie do 30 dni pracodawca powinien poinformować pracownika o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy.
Krok V: Zgłoszenie pracownika do ZUS
Zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pracodawca musi zgłosić pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ciągu 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczenia, czyli od dnia nawiązania stosunku pracy. Stosunek pracy nawiązuje się w dniu określonym w umowie o pracę jako dzień rozpoczęcia pracy. Pracodawca korzysta w tym celu z formularza ZUS ZUA, który służy do zgłaszania osób podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu i ubezpieczeniom społecznym. W przypadku konieczności zgłoszenia do ubezpieczeń członków rodziny pracownika (np. małżonka, dzieci) pracodawca wypełnia formularz ZUS ZCNA.
Osoby zatrudnione na umowę o pracę podlegają następującym ubezpieczeniom:
-
zdrowotnemu;
-
emerytalnemu;
-
rentowemu;
-
chorobowemu;
-
wypadkowemu.
Ubezpieczenia emerytalne i rentowe są finansowane przez pracodawcę i pracownika, ubezpieczenie wypadkowe płaci w całości pracodawca, natomiast składki na ubezpieczenie chorobowe i zdrowotne są finansowane ze środków pracownika. Pracodawca co miesiąc odprowadza składki do ZUS w ramach ww. ubezpieczeń, a w określonych przypadkach finansuje także składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych.
Nad poprawnością merytoryczną artykułu czuwała Krajowa Kancelaria Rachunkowa - eksperci w dziedzinie szkoleń BHP i obsługi kadrowo-płacowej MŚP.