Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zatrudnienie pierwszego pracownika w firmie krok po kroku

materiał partnera

Udostępnij

Rozwój działalności często wymaga od właściciela firmy zatrudnienia pracowników. Jednak osoby, które do tej pory radziły sobie w pojedynkę, mogą pogubić się w gąszczu przepisów i obowiązków spoczywających na pracodawcach. Dlatego przygotowaliśmy poradnik, w którym wyjaśniamy, jakich formalności trzeba dopełnić przy zatrudnianiu pracownika na umowę o pracę.

Krok 1: Zawarcie z kandydatem umowy o pracę

Pierwszym krokiem do zatrudnienia pracownika jest zawarcie pisemnej umowy o pracę. Co ważne, również zmiana warunków umowy wymaga formy pisemnej. Umowa może być zawarta na okres próbny, czas określony lub czas nieokreślony z uwzględnieniem przepisów zawartych w Kodeksie pracy. Treść dokumentu powinna określać rodzaj umowy, strony umowy, datę zawarcia umowy oraz warunki pracy, w tym między innymi:

  • rodzaj pracy;

  • miejsce wykonywania pracy;

  • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;

  • wymiar czasu pracy;

  • datę rozpoczęcia pracy;

  • czas trwania lub dzień zakończenia (w przypadku umów na okres próbny i czas określony).

Krok 2: Skierowanie pracownika na badania lekarskie

Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku. W praktyce badania lekarskie można zrobić przed lub po podpisaniu umowy o pracę, jednak zawsze przed rozpoczęciem pracy. Badania profilaktyczne są wykonywane na koszt pracodawcy. Badania okresowe i kontrolne powinny być, w miarę możliwości, przeprowadzane w godzinach pracy, a za czas niewykonywania pracy w związku z badaniami pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Badania lekarskie pracowników są realizowane w ramach umowy zawartej pomiędzy pracodawcą a placówką oferującą usługi służby medycyny pracy. Pracodawca ma obowiązek wystawienia skierowania na badania, które powinno określać:

  • rodzaj badania profilaktycznego;

  • stanowisko pracy, na którym dana osoba będzie zatrudniona;

  • opis warunków pracy danej osoby, w tym informacje o występowaniu czynników niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych.

Pracodawca przygotowuje trzy egzemplarze skierowania na badania lekarskie. Dwa egzemplarze przekazuje pracownikowi - jeden dla pracownika, a drugi do przekazania placówce medycznej. Trzeci egzemplarz pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika.

Uwaga: Pracodawca może być również zobowiązany do skierowania pracownika na dodatkowe badania sanitarno-epidemiologiczne w przypadku, gdy istnieje ryzyko przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na osoby trzecie. Dotyczy to m.in. osób pracujących w gastronomii, przy produkcji i obrocie żywnością, a także niektórych pracowników placówek medycznych, opiekuńczych i oświatowych.

Krok III: Wstępne szkolenie BHP

Zgodnie z art. 237(3) Kodeksu pracy pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy, jeżeli nie posiada on odpowiednich kwalifikacji lub umiejętności, a także wystarczającej znajomości przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z tym pracodawca musi zapewnić pracownikowi szkolenie wstępne BHP w zakresie odpowiednim do wykonywanych obowiązków. Szkolenie wstępne prowadzone jest w formie instruktażu zgodnie z ramowym programem opracowanym dla określonych grup stanowisk.

Wstępne szkolenie BHP składa się z dwóch części:

  • instruktażu ogólnego, który może przeprowadzić pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy, osoba wykonująca u pracodawcy zadania służby BHP, w określonych przypadkach pracodawca lub pracownik;

  • instruktażu stanowiskowego, który może przeprowadzić osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, przy czym musi to być osoba przeszkolona w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.

Ponadto pracodawca ma obowiązek zapoznać pracownika z oceną ryzyka zawodowego i zapewnić mu bezpłatne środki ochrony indywidualnej, jeśli takowe są potrzebne na danym stanowisku.

Pracodawca musi również organizować szkolenia okresowe, które mają na celu aktualizowanie i utrwalenie wiedzy z zakresu BHP oraz zaznajomienie pracownika z nowymi rozwiązaniami w tej dziedzinie. Częstotliwość i czas trwania szkoleń okresowych szkoleń BHP są regulowane przepisami, przy czym pracodawca powinien ustalić tę kwestię poprzez konsultacje z pracownikami z uwzględnieniem rodzaju i warunków wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach.

Krok IV: Poinformowanie pracownika o warunkach zatrudnienia

Zatrudnienie pracownika wiąże się również z obowiązkiem informacyjnym. Zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu pracy pracodawca w ciągu 7 dni od dopuszczenia pracownika do pracy musi poinformować go o takich kwestiach jak:

  • dobowa i tygodniowa norma czasu pracy;

  • dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy;

  • przerwy w pracy;

  • dobowy i tygodniowy odpoczynek;

  • zasady pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią;

  • zasady przechodzenia ze zmiany na zmianę (przy pracy zmianowej);

  • zasady przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy (przy pracy w kilku miejscach);

  • inne składniki wynagrodzenia oraz świadczenia pieniężne lub rzeczowe (poza wymienionymi w umowie o pracę);

  • wymiar płatnego urlopu;

  • zasady rozwiązania stosunku pracy;

  • prawo pracownika do szkoleń;

  • objęcie pracownika układem zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym;

  • termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłacania wynagrodzenia za pracę, pora nocna oraz przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności (jeżeli nie ustalono regulaminu pracy).

Ponadto w terminie do 30 dni pracodawca powinien poinformować pracownika o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy.

Krok V: Zgłoszenie pracownika do ZUS

Zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pracodawca musi zgłosić pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ciągu 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczenia, czyli od dnia nawiązania stosunku pracy. Stosunek pracy nawiązuje się w dniu określonym w umowie o pracę jako dzień rozpoczęcia pracy. Pracodawca korzysta w tym celu z formularza ZUS ZUA, który służy do zgłaszania osób podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu i ubezpieczeniom społecznym. W przypadku konieczności zgłoszenia do ubezpieczeń członków rodziny pracownika (np. małżonka, dzieci) pracodawca wypełnia formularz ZUS ZCNA. 

Osoby zatrudnione na umowę o pracę podlegają następującym ubezpieczeniom:

  • zdrowotnemu;

  • emerytalnemu;

  • rentowemu;

  • chorobowemu;

  • wypadkowemu.

Ubezpieczenia emerytalne i rentowe są finansowane przez pracodawcę i pracownika, ubezpieczenie wypadkowe płaci w całości pracodawca, natomiast składki na ubezpieczenie chorobowe i zdrowotne są finansowane ze środków pracownika. Pracodawca co miesiąc odprowadza składki do ZUS w ramach ww. ubezpieczeń, a w określonych przypadkach finansuje także składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych.

Nad poprawnością merytoryczną artykułu czuwała Krajowa Kancelaria Rachunkowa - eksperci w dziedzinie szkoleń BHP i obsługi kadrowo-płacowej MŚP.

Pozostałe wiadomości

Słabsze wyniki, wyższy backlog. ZUE podsumowuje I półrocze 2026 r.

Zarząd ZUE opublikował wstępne wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2026 r. Zarówno na poziomie jednostkowym, jak i skonsolidowanym spółka odnotowała spadek przychodów oraz zysków we...

2026-08-07, 15:36

Benefit Systems wzmacnia portfolio w województwie kujawsko-pomorskim

Spółka Benefit Systems przejęła 5 klubów fitness Bella Line zlokalizowanych w Toruniu (2), Bydgoszczy (2) i Chełmży (1) o łącznej powierzchni ponad 7 tys. m2. Kluby tej sieci cieszą się...

2026-08-07, 13:41

Kontynuacja zwrotu w wynikach KGL

KGL przedstawiła wstępne wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2026 r. Zgodnie z komunikatem, w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2026 r. spółka odnotowała 296 mln zł przychodów ze...

2026-08-07, 13:30

Dywidendowe podsumowanie 32. tygodnia 2026 r.

WZA TXT (TEXT) uchwaliło proponowany przez zarząd podział zysku. Poza wypłaconymi już zaliczkami, do akcjonariuszy spółki trafi jeszcze 2,13 zł dywidendy na akcję. Co da łącznie 4,26 zł...

2026-08-07, 13:10
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus