Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wzrost organiczny i inwestycje – raport Grupy Ambra za pierwsze półrocze roku 2019/2020

Udostępnij

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 przychody ze sprzedaży na głównych rynkach działalności Grupy AMB (AMBRA) wzrosły o 12,4% - prawie dwa razy więcej niż wynosił w tym okresie wzrost rynku wina. Dynamiczny wzrost organiczny został dodatkowo wzmocniony przez efekty akwizycji na rynkach zagranicznych i otwarcia nowych sklepów w Polsce.  
 
Największy wkład w wartościowy wzrost sprzedaży miały wina spokojne, które są najważniejszą kategorią produktową Grupy. Ich sprzedaż wzrosła o 22,8 mln zł, czyli o 17,4%. Do rekordowej dynamiki sprzedaży przyczyniła się obok sprzedawanych w Polsce marek win spokojnych takich jak FRESCO, PORTADA, czy CONO SUR również przejęta w lecie 2019 roku rumuńska marka SANGE DE TAUR. Jeszcze szybciej niż wina spokojne – o 25,2% – rosła sprzedaż alkoholi wysokoprocentowych: brandy PLISKA i ZAREA, whisky i wódki BACZEWSKI, a także alkoholi premium sprzedawanych w sklepach DISTILLERS LIMITED. Również nowo wprowadzone opakowanie napoju PICCOLO okazało się sukcesem, a cała kategoria napojów bezalkoholowych zwiększyła sprzedaż o 14,1%. 
 
Sprzedaż w Polsce, czyli na głównym rynku działalności Grupy AMBRA wzrosła o 11,6%, a jej dynamika była wyższa od wzrostu rynku wina. W jeszcze szybszym tempie rosła sprzedaż na zagranicznych rynkach działalności Grupy AMBRA. W Czechach i Słowacji wzrost przychodów wyniósł 14,9%, a w Rumunii 17,7% (w walutach lokalnych). W pierwszym półroczu roku obrotowego wzrost organiczny, czyli „like for like” (z pominięciem akwizycji i otwarć nowych sklepów) wyniósł 9,7%. Dodatkowy wpływ akwizycji (marka SANGE DE TAUR, dystrybutor win premium w Czechach), a także otwarć kolejnych sklepów CENTRUM WINA i DISTILLERS LIMITED przełożył się na zwiększenie dynamiki sprzedaży ogółem do 12,4%.   
 
Tempo wzrostu zysku brutto ze sprzedaży było w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 nieco niższe od wzrostu przychodów ze sprzedaży, do czego przyczyniły się większa skala akcji promocyjnych i wsparcia sprzedaży. Niższa niż w poprzednich okresach dynamika wzrostu kosztów wynagrodzeń i pozostałych kosztów działalności operacyjnej wpłynęła jednak pozytywnie na zysk z działalności operacyjnej (EBIT), który osiągnął wartość 56,1 mln zł i był o 9,6% wyższy w odniesieniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wzrósł o 2,8 mln zł do poziomu 34,3 mln zł, czyli był wyższy o 8,9% niż przed rokiem.  
 
„W pierwszym półroczu naszego bieżącego roku obrotowego znacząco zwiększyliśmy wydatki inwestycyjne – zarówno na akwizycje jak i na modernizację naszego zakładu produkcyjnego. Pierwsze efekty tych inwestycji były już widoczne w zakończonym w grudniu i udanym dla nas półroczu. Jesteśmy przekonani, że również w kolejnych okresach będą zwiększać wartości Grupy AMBRA dla akcjonariuszy.” – mówi Robert Ogór, prezes Grupy AMBRA. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus