Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Przychody Grupy Redan spadły w pierwszym półroczu o 45,8% r/r

Udostępnij

Grupa RDN (REDAN) opublikowała sprawozdanie finansowe za pierwszą połowę 2020 r., zgodnie z którym osiągnęła w tym okresie 62,5 mln zł przychodów. Zmiany w kolekcji oraz odpowiednio dobrana polityka handlowa zapewniły poprawę osiąganej marży o 12,1 p.p., co przełożyło się na lepszy o 9,4 mln zł wynik na działalności operacyjnej. Działalność Redan w obecnym modelu biznesowym opiera się na współpracy i świadczeniu usług w zakresie logistyki oraz IT na rzecz Top Secret.

Grupa Redan w pierwszym półroczu br. uzyskała 62,5 mln zł przychodów. To o 45,8% mniej w ujęciu r./r. wyłączając wpływ segmentu dyskontowego, którego wyniki nie są konsolidowane od lipca minionego roku. Grupa poniosła stratę na sprzedaży w wysokości -5,0 mln zł, co oznacza jednak poprawę wyniku w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku o 7,8 mln zł. Jednocześnie dzięki zwiększeniu marży handlowej o 12,1 p.p. do poziomu 50,9%, wynik na działalności operacyjnej poprawił się w ujęciu r./r. o 9,4 mln zł.

Na poziom sprzedaży oraz wyniki pierwszego półrocza 2020 r. wpłynęła przede wszystkim epidemia koronawirusa SARS-CoV-2. W kwietniu br. nastąpił spadek przychodów w sklepach Top Secret o 94% w porównaniu do roku poprzedniego, w maju -46%, w czerwcu -30%, natomiast w lipcu, tak samo jak w sierpniu -12%. Odchylenie sprzedaży wynikało przede wszystkim ze spadku liczby wejść klientów do sklepów oraz zmniejszenia powierzchni sklepowych. Na podstawie doświadczeń z poprzednich sezonów dokonaliśmy natomiast rewizji modelu planowania, zasad projektowania kolekcji i polityki cenowej. Celem była optymalizacja sprzedaży oraz poziomu zapasu końcowego i zmiana charakteru kolekcji na bardziej handlowy. W kolekcji wiosna-lato 2020 wprowadziliśmy większe zróżnicowanie jakościowe i cenowe produktów, co skutecznie przełożyło się na zwiększone zainteresowanie klientów grupami asortymentowymi poddanymi tej strategii. Również wprowadzenie kolekcji jesień-zima 2020 spotkało się z pozytywnym odbiorem klientów” - powiedział Bogusz Kruszyński, Prezes Zarządu Redan.

W minionym półroczu, w przeciwieństwie do zeszłego roku, nie było potrzeby dokonania hurtowej wyprzedaży stoków. Wpłynęło to również na niższe obroty, ale ochroniło poziom wypracowanej marży handlowej. O 45% zmniejszyła się także sprzedaż do odbiorców hurtowych, czyli przede wszystkim na rynek rosyjski i do odbiorców eksportowych. Z kolei zwiększenie udziału nowych kolekcji w sprzedaży internetowej oraz możliwość zastosowania niższych upustów wpłynęło na poprawę w ujęciu r/r. marży procentowej w kanale e-commerce o 7,5 p.p. oraz o 1/3 w ujęciu wartościowym. Przy jednoczesnym spadku wydatków marketingowych pozytywnie przełożyło się to na rentowność działalności online.

Poziom kosztów bezpośrednich w pierwszym półroczu 2020 r. zmniejszył się natomiast o 36% czyli 20,8 mln zł w ujęciu r./r. Było to efektem spadku kosztów prowizji franczyzowych, spadku kosztów sklepów własnych, spadku kosztów obsługi działalności zagranicznej oraz niższych kosztów obsługi logistycznej i oszczędności na kosztach centrali, a także e-commerce. Na koniec czerwca br. łączna powierzchnia sklepów Top Secret oraz marki Troll i outletów wynosiła 29,2 tys. m2, co oznacza spadek o 21% r./r. Sieć handlowa liczy około 190 sklepów zlokalizowanych wyłącznie na polskim rynku.

Po sprzedaży udziałów zależnej spółki Top Secret pod koniec sierpnia br., działalność Redan cały czas jest ściśle związana z branżą odzieżową. W szczególności obejmuje ona różne usługi realizowane na rzecz marki Top Secret, które dotyczą m.in. wykonywania wszystkich operacji logistycznych, obsługi w zakresie IT oraz wsparcia w zakresie usług back-office. Redan posiada także opcję call uprawniającą do odkupienia udziałów w Top Secret Sp. z o.o. po 1 września 2022 r.

Głównym celem Top Secret na najbliższe okresy jest stopniowy wzrost sprzedaży oraz odzyskanie rentowności działania. W dalszej perspektywie planowane jest dostosowanie mapy kanałów dystrybucji do nowych warunków funkcjonowania po okresie pandemii, która już zmieniła nawyki zakupowe konsumentów. Zakładany jest także zrównoważony rozwój sieci sklepów.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus