Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

W ciągu trzech kwartałów 2020 r. sprzedaż Grupy Pharmena spadła do 7,4 mln zł

Udostępnij

Grupa PHR (PHARMENA) – notowana na GPW biotechnologiczna spółka, opublikowała skonsolidowane wyniki finansowe za trzy kwartały 2020 r. W raportowanym okresie Pharmena wypracowała 7,4 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży. Spółka istotnie w tym okresie zmniejszyła stratę netto za sprawą wprowadzonych działań optymalizujących koszty Grupy. Z uwagi na sytuację panującą na rynku, Pharmena rozwija sprzedaż w kanale e-commerce na skalę światową, zwiększając przychody od zagranicznych odbiorców. Spółka także wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, wprowadziła w trzecim kwartale nową linię naturalnych dermokosmetyków.

W okresie pierwszych trzech kwartałów br. przychody ze sprzedaży obarczone zostały sytuacją związana z pandemią i wprowadzonymi ograniczeniami w zakresie handlu stacjonarnego, w tym kanału farmaceutycznego i drogeryjnego. Równocześnie obligatoryjny lockdown spowodował wstrzymanie zakupów kluczowych kontrahentów spółki.

- W okresie trzech miesięcy tego roku osiągnęliśmy nieco niższą sprzedaż w porównaniu do sprzedaży zrealizowanej w analogicznym okresie. Na spadek sprzedaży naszych produktów wpływ miały przede wszystkim nałożone restrykcje handlowe związane z wybuchem pandemii. Pracujemy nad poprawą sprzedaży, a w związku z obecną sytuacją położyliśmy większy nacisk na działania na rynku e-commerce - mówi Konrad Palka, Prezes Zarządu Pharmena S.A. - Zdecydowanie widoczna jest zmiana zachowań konsumentów i przeniesienie zakupów do internetu. Teraz istotnym czynnikiem dla firm handlowo-usługowych jest skuteczne pozyskanie klientów on-line. Sukcesywnie wprowadzamy różne działania w Grupie by takiego klienta pozyskać – dodaje Prezes.

Sprzedaż firmy w tym okresie wyniosła 7,4 mln zł w porównaniu do 8,7 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Strata netto zmniejszyła się dwukrotnie i wyniosła 3,5 mln zł (vs. 7,2 mln zł straty
w trzech kwartałach 2019 r.), dzięki wprowadzeniu działań optymalizujących koszty całej Grupy.

Jedocześnie zwiększona koncentracja w kanale e-commerce i rozwijanie współpracy z firmą Amazon przyczyniły się do dynamicznego wzrostu przychodów z eksportu. Przychody od zagranicznych klientów Spółki w trzech kwartałach wzrosły do 1,1 mln zł (vs. 0,1 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku). Podjęte działania w trzecim kwartale 2020 r. spowodowały rozpoczęcie współpracy z 25 kluczowymi sklepami internetowymi i platformami sprzedażowymi.

Spółka uruchomiła w trzecim kwartale produkcję Favorite Nature - linii do pielęgnacji włosów składających z 92-95% składników naturalnych. Produkty nowej linii będą dostępne w kluczowych sieciach drogeryjnych kanału nowoczesnego oraz sieciach dyskontów na rynku polskim. Wprowadzenie nowych linii produktowych może zapewnić Pharmenie odbudowę sprzedaży i wzrost konkurencyjności na rynku.

Poza kanałem dermokosmetyków, Grupa kontynuuje ważne prace badawcze nad lekiem 1-MNA. Pandemia covid-19 otworzyła drogę Spółce do dalszego rozwoju cząsteczki 1-MNA w zakresie nowych wskazań dot. infekcji wirusowych. Pharmena wraz z wiodącym ośrodkiem badawczym Covance Inc.
z siedzibą w USA, opracowała szczegółowy plan badań 1-MNA i pod koniec października podpisała
z ośrodkiem umowę. Umowa dotyczy współpracy w zakresie przeprowadzenia badań przedklinicznych leku 1-MNA jako kandydata na lek w infekcji wirusem Sars-Cov-2 na modelach zwierzęcych.

W zeszłym tygodniu Spółka rozpoczęła pierwsze z trzech planowanych badań przedklinicznych. Planowane badania na modelach zwierzęcych mają na celu ustalenie efektywnej dawki kandydata na lek w infekcji wirusem Sars-Cov-2. Pharmena zakłada, że raport zawierający wyniki z pierwszego badania otrzyma na przełomie stycznia/lutego 2021 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus