Biznesradar Premium czy Biznesradar Plus?
od którego produktu zacząć?
SPRAWDŹ
W okresie pandemii nasiliła się liczba ataków na klientów banków. Więcej osób miało styczność z phishingiem i wyłudzeniami na wnuczka/policjanta. Jednocześnie wzrosła liczba udaremnionych prób wyłudzeń kredytów na skradzione dokumenty. Z danych BIK wynika, że Polacy chronią się przed kradzieżami na własną rękę – chętniej aktywują alerty o wyłudzeniach.

Zapraszamy na debatę w portalu Bankier.pl pt. „Oszustwa w sieci. Jak się przed nimi bronić?” Redakcyjna debata na żywo rozpocznie się 28 lutego o godz. 12:00. Uczestnikom debaty można zadać pytania. To część naszej akcji pod hasłem Dni bezpiecznego internetu.

PKO Bank Polski poinformował swoich klientów, że nowo wydawane i wznawiane karty będą się różniły od obecnych plastików. Na odwrocie karty został usunięty pasek podpisu. W jego miejscu będzie się teraz znajdował kod CVC/CVV.

Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane techniki w celu wyłudzenia pieniędzy. Nie atakują banków – biorą na cel użytkowników bankowości elektronicznej. Cyberprzestępcy oszukują, mamią lub straszą. Możemy się jednak przed nimi skutecznie bronić. Eksperci Banku Pekao radzą, jak nie dać się wyprowadzić w pole i uchronić swoje pieniądze.

Sąd podtrzymał karę ponad 900 tys. zł nałożoną w 2013 r. przez UOKiK na bank BPH za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów w odniesieniu do zabezpieczenia spłaty kredytu konsumenckiego - poinformował w środę UOKiK.

Revolut rozwija swoją platformę Stays, która umożliwia rezerwowanie noclegów. Fintech dodał właśnie do niej możliwość korzystania z płatności odroczonych. Dzięki niej użytkownik może zarezerwować nocleg w aplikacji, a zapłacić za pobyt dopiero po dotarciu na miejsce.

Podwyżkę tę bank zapowiadał już w 2020 roku. Od pierwszego marca 2022 r. wchodzi ona w życie. Dla wszystkich typów kart bank usunął warunek liczby transakcji, który pozwalał uniknąć opłaty rocznej. Teraz klienci muszą wykonać transakcje o określonej wartości.

Bankowość ewoluuje. Jeszcze do niedawna, aby wykonać przelew, opłacić rachunek czy założyć lokatę, trzeba było odwiedzić placówkę i czasami odstać swoje w kolejce. Dziś wszystkie te operacje możemy wykonać z poziomu telefonu komórkowego. Bankowość mobilna cieszy się coraz większą popularnością. Dlatego, że pozwala mieć kontrolę nad finansami 24 godziny na dobę z dowolnego miejsca.

Jeszcze 15-20 lat temu dbanie o własne bezpieczeństwo mogło nam się kojarzyć z właściwym zabezpieczeniem mieszkania, unikaniem spacerów w niebezpiecznych okolicach czy odpowiednim zadbaniem o przechowywane oszczędności. Dziś, być może nawet na początku tej listy, powinno znaleźć się zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa w internecie. Temu poświęcimy debatę na żywo, która odbędzie się 28 lutego w ramach Dni bezpiecznego internetu w Bankier.pl.

Weekend dla informatyków w bankach zapowiada się pracowicie. Przerwy zapowiedziało bowiem wiele instytucji. Wśród niedostępnych usług m.in. płatności kartą, Blik czy bankowość elektroniczna i mobilna.

Pod koniec 2021 r. Amazon zdecydował się na krok, który mógł doprowadzić do starcia na rynku płatności. Firma ogłosiła, że nie będzie akceptować kart Visa wydawanych w Wielkiej Brytanii. Gigantom udało się jednak właśnie zawrzeć porozumienie.

Polski Standard Płatności, operator Blika, podał dane na temat wyników mobilnego systemu płatności. Wynika z nich, że z Blika korzysta już 10 mln osób, a łączna liczba wykonanych transakcji w 2021 r wyniosła 763 mln. Z udostępnionej niedawno funkcji zbliżeniowej korzysta 430 tys. osób, a liczba wykonanych przez nie transakcji wynosi 2,8 mln.

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała dane o sektorze bankowym za rok 2021. Wynika z nich, że trend redukcji oddziałów i zatrudnienia był kontynuowany. Banki zamknęły w tym czasie 966 placówek, a zatrudnienie w branży stopniało o kolejne 6 tys. osób.

Bank Pocztowy prowadzi serie prac informatycznych. W nocy z poniedziałku na wtorek klienci mogą napotkać na problemy z działaniem niektórych usług.

Każdy bank oferuje możliwość otwarcia konta wspólnego. Instytucje finansowe nie stawiają też wymagań dotyczących pokrewieństwa pary otwierającej wspólny rachunek. Jednak żeby otworzyć konto wspólne, w większości przypadków trzeba będzie pofatygować się do oddziału. Tylko dwa banki pozwalają przeprowadzić taką operacją online.

Pierwsze skrzypce w lutowym zestawieniu ze zmianami w bankach gra wprowadzenie nowego cennika w jednej z instytucji. Banki kontynuują również podnoszenie stawek na lokatach.

Brak możliwości zalogowania się na konto, niedziałająca karta bankowa czy odrzucenie transakcji dokonanych przez jedną z usług dostarczających płatności mobilne. To część problemów, na jakie mogą napotkać klienci banków w najbliższy weekend.

Firma Apple wprowadza na rynek usługę Tap to Pay (dotknij, by zapłacić). Za jej pomocą sprzedawcy będą mogli akceptować płatności zbliżeniowe bezpośrednio na swoich iPhone’ach. W pierwszej kolejności usługa zadebiutuje w USA, ale można oczekiwać, że w przyszłości pojawi się też na innych rynkach.

Mamy kolejne wieści z Aiona. Bank i firma Vodeno zamierzają dostarczać firmom usługi opierające się na tzw. idei Banking-as-a-Service (BaaS). W oparciu o technologiczny silnik Vodeno i licencję Aion Banku dowolna firma będzie mogła wydawać karty, oferować płatności BNPL czy pożyczki.

Klienci, którzy poszukują darmowego konta, mogą założyć jeden z dziesięciu rachunków na rynku. Dodatkowe wymogi takie jak brak opłaty za kartę czy wypłaty z bankomatów krajowych zdecydowanie skracają listę dostępnych rachunków.

Przelewy natychmiastowe cieszą się coraz większą popularnością. Z danych Krajowej Izby Rozliczeniowej wynika, że w styczniu liczba zrealizowanych przelewów natychmiastowych (w tym przelewów na numer telefonu Blik), w stosunku do stycznia 2021 r. zwiększyła się o 99 proc., a wartość o 53 proc.

PKO BP wprowadził zmiany do aplikacji mobilnej IKO. Teraz klienci w trakcie rozmowy z konsultantem infolinii mogą łatwo zweryfikować jego tożsamość, by upewnić się, że rozmawiają rzeczywiście z przedstawicielem banku. To odpowiedź na plagę tzw. spoofingu.

Kolejny rok w cieniu epidemii za nami. Epidemii, która wymusiła przyspieszenie cyfrowych zmian w bankach. Zmiany także dosięgnęły największe badanie rynku bankowego w Polsce, czyli Złoty Bankier 2022.

Wartość oszustw dokonanych za pomocą kart płatniczych wzrosła w trzecim kwartale ubiegłego roku o 12,7 proc. do 21,9 mln zł z 19,4 mln zł kwartał wcześniej - wynika z danych przekazanych przez banki, zaprezentowanych przez Narodowy Bank Polski.

Na najbliższy weekend prace nad swoimi systemami zaplanowały dwa banki. To niewiele w porównaniu z poprzednimi weekendami przepełnionymi pracami modernizacyjnymi. Klienci banków nie będą mogli zalogować się do bankowości internetowej ani skorzystać z mobilnych aplikacji. W obu przypadkach przerwy techniczne zaplanowano w pierwszej części weekendu.