Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Trevor Masters, Pepco: Osiągniemy nasz cel przewidujący otwarcie co najmniej 550 nowych sklepów w bieżącym roku obrotowym

Udostępnij

Dynamicznie rozwijająca się sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych PCO (PEPCO), będąca właścicielem marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, opublikowała dziś komunikat nt. wstępnych wyników za trzeci kwartał roku obrotowego zakończony 30 czerwca 2023 r.

PODSUMOWANIE

  • Przychody Grupy za pierwsze 9 miesięcy roku („YTD”) wyniosły 4 209 mln EUR, co oznacza wzrost o 19,3% przy założeniu stałych kursów walutowych, do którego przyczynił się wzrost Pepco o +29,3% i Poundland Group o +7,1%.
  • Przychody Grupy w III kwartale wyniosły 1 370 mln EUR, co oznacza wzrost o 12,5% rok do roku przy założeniu stałego kursu walutowego, w tym Pepco +15,3% a Poundland Group +8,6%.
  • Przychody Grupy w warunkach porównywalnych (LFL) wzrosły o 8,2% od początku roku i o 2,6% w ostatnim kwartale.
    • Przychody Pepco w ujęciu LFL wzrosły o 9,6% od początku roku, ale spadły o 1,2% w III kwartale, odzwierciedlając trudne warunki handlowe w kwietniu i maju, szczególnie w Europie Środkowej, oraz silniejszy okres porównawczy w poprzednim roku. W ostatnich tygodniach handel ożywił się, przynosząc dodatnią dynamikę w ujęciu LFL w czerwcu i na początku IV kwartału.
    • Wyniki Grupy Poundland w warunkach porównywalnych wzrosły o 6,2% od początku roku i o 9,0% w III kwartale dzięki lepszym wynikom FMCG.
  • W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku otwarto 325 nowych sklepów netto (159 w III kw.); Grupa jest na dobrej drodze do otwarcia 550 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2023.
  • Przeprowadzenie pierwszej emisji na rynku obligacji o wartości 375 mln EUR, z ratingami kredytowymi uzyskanymi od agencji Fitch, S&P i Moody's.
  • Grupa podtrzymuje swoje wcześniejsze prognozy dotyczące EBITDA na cały rok.

Komentując wyniki, Trevor Masters, Dyrektor Generalny (CEO) Grupy Pepco, powiedział:

„W minionym kwartale Grupa poczyniła dalsze postępy w realizacji swoich strategicznych celów, uruchamiając 159 nowych sklepów netto, kontynuując realizację rentownego programu otwierania placówek. Jesteśmy przekonani, że osiągniemy nasz cel przewidujący otwarcie co najmniej 550 nowych sklepów w bieżącym roku obrotowym, przy czym otwarcia będą miały miejsce głównie w IV kwartale.

Jak podkreślaliśmy w naszych wynikach okresowych w czerwcu, warunki makroekonomiczne nadal stanowią wyzwanie, szczególnie w Europie Środkowej, ze względu na podwyższony poziom inflacji. Ponadto, wzrost Pepco w III kwartale odnosił się do okresu, w którym firma skorzystała na wzroście obrotów w poprzednim roku, spowodowanym napływem na swoje rynki podstawowe uchodźców w wyniku wojny w Ukrainie. Grupa Poundland osiągnęła dobre wyniki handlowe w III kwartale, napędzane przez konsumentów, którzy priorytetowo traktują wydatki na artykuły FMCG. Zarówno Pepco, jak i Grupa Poundland odnotowują dodatnią dynamikę wzrostu w ujęciu LFL na początku IV kwartału.

Pozostajemy zaangażowani we wspieranie naszych klientów w tych trudnych warunkach, utrzymując wiodące na rynku ceny. W dalszym ciągu dążymy do zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności i wykorzystania naszego wewnętrznego pionu zaopatrzenia bezpośredniego, PGS, który stanowi kluczową przewagę konkurencyjną Grupy. Skupiamy się na budowaniu większego, lepszego, tańszego i prostszego biznesu i jesteśmy dobrze przygotowani do osiągnięcia sukcesu w przyszłości, gdy presja inflacyjna się zmniejszy”.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

W III kwartale Grupa otworzyła 159 nowych sklepów netto. Nadal oczekujemy, że nasz harmonogram otwierania sklepów będzie koncentrował się w IV kwartale, z wyraźną perspektywą osiągnięcia naszego celu otwarcia 550 nowych sklepów netto w bieżącym roku obrotowym.

  • Pepco: 141 nowych sklepów netto otwartych w III kwartale, w tym wejście na rynek portugalski z czterema sklepami otwartymi pod koniec okresu. Liczba nowych sklepów otwieranych w Europie Zachodniej nadal przewyższała liczbę otwarć w Europie Środkowej, co pokazuje, że Grupa jest w stanie dotrzeć do rynków całej Europy. Ponadto Grupa jest na dobrej drodze do wprowadzenia marki Pepco w Bośni i Hercegowinie jeszcze w 2023 roku.
  • Grupa Poundland: otwarcie 18 nowych sklepów netto w omawianym okresie, co w dużej mierze odzwierciedla rozwój Dealz, który otworzył 31 nowych placówek w Polsce.

REFINANSOWANIE

W czerwcu 2023 r. Grupa z powodzeniem zakończyła swoją inauguracyjną emisję obligacji, emitując zabezpieczone obligacje uprzywilejowane o wartości 375 mln EUR i oprocentowaniu 7,25%. Obligacje 5-letnie wydłużają zapadalność zadłużenia do lipca 2028 roku. Wpływy z emisji nowych obligacji refinansowały dotychczasowy kredyt terminowy A o wartości 300 mln EUR. W związku z ofertą, Grupa zwiększyła również limit RCF z 190 mln EUR do 390 mln EUR, zapewniając sobie jeszcze większą elastyczność finansową.

Oferta obligacji spotkała się z dużym zainteresowaniem inwestorów i zakończyła się wielokrotną nadsubskrybcją. Obligacje posiadają rating Ba3 / BB- / BB+ przyznany odpowiednio przez Moody's / S&P / Fitch. Wszystkie trzy agencje zwróciły uwagę na solidność biznesu, zdrowy profil wzrostu organicznego napędzany przez program rozwoju sklepów, skalę i atrakcyjną wartość oferty Grupy. Ponadto agencje doceniły solidne ramy prawne Grupy Pepco i niezależny system zarządzania.

PERSPEKTYWY

Popyt na artykuły FMCG zaowocował dobrymi wynikami naszych marek Poundland i Dealz, a także naszych sklepów Pepco „Plus” w Europie Zachodniej. Pepco doświadczyło trudnych warunków handlowych w kwietniu i maju, szczególnie w Europie Środkowej, ale w ostatnich tygodniach odnotowano ożywienie, oraz dodatnie wyniki w ujęciu LFL w czerwcu, które utrzymywały się na początku IV kwartału. Jak podkreślaliśmy w naszym komunikacie za I półrocze, będziemy starać się utrzymać pozycję lidera cenowego, zapewniając najlepszą wartość dla naszych klientów, a w rezultacie zwiększając nasz udział w rynku.

Skupiamy się na dalszym zwiększaniu efektywności kosztowej, jednocześnie pozostając na dobrej drodze do osiągnięcia naszych celów w zakresie otwierania nowych sklepów i zwiększania zysków dzięki naszemu programowi modernizacji. Utrzymujemy kontrolę nad naszymi marżami wejściowymi i jesteśmy przekonani, że będziemy w stanie poprawić marże brutto w II połowie roku obrotowego 2023, pomimo słabszej sprzedaży. W rezultacie nasze prognozy na cały rok pozostają niezmienione i oczekujemy w 2023 r. osiągnięcia kilkunastoprocentowego wzrostu EBITDA (MSSF 16) przy założeniu stałego kursu walutowego, zakładając brak dalszego znaczącego pogorszenia otoczenia handlowego.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus