Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wiesz w co inwestujesz: Grupa Pracuj [BR Premium]

Udostępnij

Kiedy Grupa Pracuj debiutowała na warszawskiej giełdzie pod koniec 2021 r. była to nie tylko jedna z większych ofert publicznych, ale także pojawienie się na GPW przedstawiciela niezbyt licznie reprezentowanego segmentu gospodarki. A mowa o liderze w swojej branży, spółce zyskownej i szeroko rozpoznawalnej. Do tego u progu transformacji.

 

Niekwestionowany lider

Pracuj.pl czyli największy w Polsce internetowy serwisem rekrutacyjnym to jedna z bardziej rozpoznawalnych marek w krajowym Internecie. Spółka chwali się tytułem platformy pierwszego wyboru zarówno dla kandydatów poszukujących pracy jak i pracodawców oraz platformy nr 1 w Polsce dla ogłoszeń o pracę (64% udziału w rynku wg raportu OC&C za 2020 r.). I chociaż ze stroną zetknął się niemal każdy poszukujący pracy i/lub pracownika, a serwis w 2022 r. odwiedzało średnio niemal 5 mln użytkowników miesięcznie, to profil działalności spółki wcale nie musi być znowu tak oczywisty.

Mowa bowiem o serwisie rekrutacyjnym, który przecież nie prowadzi rekrutacji. Służy raczej kojarzeniu pracodawców i pracowników, zapewniając przy tym odpowiedni wolumen ofert dla tych drugich i jednocześnie bazę odwiedzających oraz katalog CV dla tych pierwszych. Klientami spółki są firmy poszukujące pracowników i to one generują przychody płacąc za zamieszczanie na stronie ogłoszeń. To główne źródło przychodów spółki, bo chociaż pracuj.pl nie jest jedyną noga biznesową GPP (GRUPRACUJ), to (przynajmniej półki co) bez wątpienia najistotniejszą. W 2022 r. ten segment wygenerował 78% z niemal 610 mln zł łącznej sprzedaży. Co w ujęciu historycznym i tak było udziałem rekordowo niskim, bo jeszcze rok wcześniej było to 84%.

W takim ujęciu spółka bywa porównywana do ALE (ALLEGRO) i chociaż oba przedsiębiorstwa różni całkiem sporo, na czele z branżą, to i o analogie faktycznie nietrudno. Tak w ujęciu holistycznym: obie spółki to pionierzy polskiego Internetu, przez lata go kształtujące, wypracowując przy tym pozycje lokalnych liderów mimo konkurencji ze strony globalnych graczy; jak i bardziej przyziemnym, bo w uproszczonym ujęciu o podobnym modelu działalności opartym o platformy służące zamieszczaniu ogłoszeń.   

Choć głównie, Grupa Pracuj to jednak nie tylko pracuj.pl. W skład grupy wchodzą także:

  • Robota.ua. Przejęty w 2006 r. odpowiednik pracuj.pl na rynku ukraińskim. W 2022 r. serwis odwiedzało średnio 3 mln użytkowników miesięcznie, a liczba aktywnych klientów przekroczyła 40 tys. W momencie debiutu na GPW był to drugi największy kontrybutor do przychodów spółki, w związku z wojną i późniejszymi akwizycjami znaczenie spółki jednak nieco spadło.
  • eRecruter. Systemem wspierający prowadzenie procesów rekrutacyjnych działający w modelu SaaS. Na koniec 2022 r. korzystało z niego 1,8 tys. przedsiębiorstw. 
  • softgarden. Przejęty w 2022 r. system do m.in. planowania i zarządzania rekrutacjami. Podobnie jak eRecruiter dystrybuowany w modelu SaaS w Niemczech oraz regionie DACH.  
  • the:protocol. Portal rekrutacyjny dedykowany branży IT.
  • Worksmile. Platforma oferująca m.in. rozwiązania z zakresu komunikacji wewnętrznej, zarządzania benefitami pracowniczymi oraz administracją pracy zdalnej.

Biorąc pod uwagę wszystkie nogi biznesowe Grupy Pracuj, być może nieco na wyrost ale bardziej adekwatne niż „internetowy serwis rekrutacyjny” wydaje się stosowane przez spółkę bardziej pojemne określenie jakim jest platforma HR Tech. A nawet wiodąca platforma HR Tech w Europie.

 

Renta pioniera, trudności lidera

Kiedy spółka jeszcze jako Communication Partners uruchamiała stronę pracuj.pl w 2000 r. dostęp do Internetu miało ok. 10% Polaków. Aktualnie ten odsetek przekracza 90%. I chociaż w pierwszych latach działalności profil spółki był nieco inny i skoncentrowany na tworzeniu profili pracodawców skierowanych do absolwentów wyższych uczelni, to rynek rekrutacji stał u progu (również) napędzanych rozwojem Internetu sporych przemian. Przemian, w których Grupa Pracuj nie tylko uczestniczyła, ale i je współtworzyła. Wraz z przejęciem serwisu Jobaid spółka rozpoczęła digitalizację zdominowanego przez prasę rynku ofert pracy.    

Dziś (w pierwszej połowie 2023 r.) w serwisie publikowanych jest przeciętnie 76 tys. ofert pracy miesięcznie od niemal 60 tys. aktywnych (czyli płacących) klientów, a za pośrednictwem pracuj.pl przesyłanych jest średnio ponad 3 mln aplikacji miesięcznie. Mimo wielu konkurentów, wśród których można wymienić m.in. OLX, Infopracę, Pracę.pl, NoFluff Jobs albo Just Join IT czy profesjonalne serwisy społecznościowe na czele z LinkedIn czy GoldenLine, a także relatywnie niskie bariery wejścia, Grupa Pracuj posiada pozycję niekwestionowanego lidera, a wypracowana przez przeszło dwadzieścia lat rozpoznawalność, know-how czy baza użytkowników stanowią trudne do przecenienia przewagi, które cały czas procentują.

Nie ma jednak róży bez kolców, a i w związku z ugruntowaną pozycją na szczycie związane są pewnie niedogodności.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus