Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Sanok Rubber publikuje strategiczne kierunki rozwoju do roku 2025

Udostępnij

Notowany na rynku głównym GPW wytwórca elementów gumowych i gumowo-metalowych wkracza w okres nowej strategii biznesowej. Po latach dynamicznego rozwoju segmentu produktów dla motoryzacji Grupa SNK (SANOK) skupi się na rozwoju pozostałych segmentów działalności, stawiając w centrum kwestię maksymalizacji osiąganych marż. W dalszej ekspansji segmentu automotive wykorzysta zdobyte know-how w zakresie pojazdów o napędzie elektrycznym.

Grupa Sanok Rubber Company osiągnęła w 2021 roku ponad 1,1 mld zł przychodów, pochodzących z pięciu głównych segmentów działalności: infrastruktura (uszczelki dla budownictwa, przepony i membrany, komponenty AGD), przeniesienie napędu (pasy klinowe), produkty dla medycyny (zamknięcia, tłoczki), mieszanki gumowe oraz motoryzacja (systemy antywibracyjne i uszczelnienia karoserii). Ostatni z segmentów w 2001 roku odpowiadał za 25 proc. sprzedaży, w 2010 roku za 31 proc., a w roku 2018 zbliżył się do 60% (w roku 2021 pomimo mocnych turbulencji rynku automotive było to 56%).

W ramach dotychczasowych inicjatyw rozwojowych istotnie rozbudowaliśmy segment motoryzacyjny i awansowaliśmy do wąskiego grona globalnych dostawców najbardziej zaawansowanych produktów automotive. Rozwijaliśmy również pozostałe segmenty. Wraz z obserwowanymi i antycypowanymi zmianami rynkowymi przygotowywaliśmy się jednak od roku 2019 do redefinicji strategii oraz optymalizacji dywersyfikacji segmentowej i produktowej, co właśnie komunikujemy i wcielamy w życie, mając na względzie również aktualne wyzwania zewnętrzne w postaci m.in. sytuacji na rynku surowcowym, energetycznym i geopolitycznym ze wszystkimi potencjalnymi skutkami trwającej wojny w Ukrainie. Niestabilność otoczenia jest również powodem braku konkretnych liczb w naszych celach biznesowych – mówi Piotr Szamburski, Prezes Zarządu Sanok Rubber Company S.A.

Cele obrane w kierunkach strategicznych Grupy Sanok Rubber to (1) wzrost efektywności biznesowej z koncentracją na segmentach i produktach o wyższych marżach, (2) wzrost skali działania i wyników finansowych, (3) zrównoważona dywersyfikacja z potencjalnym wygaszaniem najmniej rentownych działalności w celu przyspieszenia rozwoju obszarów o wyższej marży i dobrych perspektywach.

Wzrost organiczny ma dotyczyć w szczególności segmentów z relatywnie wysokimi marżami i wysokim potencjałem wzrostu sprzedaży – mieszanki, infrastruktura, przenoszenie napędów, produkty dla medycyny. Z kolei zakładana aktywność M&A ma na celu osiągnięcie wyższego poziomu dywersyfikacji produktowej oraz ma sprzyjać transformacji w kierunku dostaw rozwiązań systemowych (potencjalne akwizycje w segmentach spoza motoryzacji).

W kontekście potencjalnych transakcji M&A Grupa Sanok Rubber jest zainteresowana jedynie zdrowymi aktywami z segmentów non-automotive, które od razu po przejęciu pozwolą na pozytywną kontrybucję do wyników skonsolidowanych. Z kolei w segmencie automotive naszym celem jest m.in. wzrost marż, maksymalne wykorzystanie zbudowanych mocy produkcyjnych, jak również wykorzystanie potencjału elektromobilności i know-how w tym zakresie. We wszystkich segmentach biznesowych będziemy kontynuować filozofię „lean”, będziemy intensyfikować R&D, rozwój kompetencji przyszłości, innowacyjność i przedsiębiorczość na wszystkich poziomach, a przewagi konkurencyjne będziemy budować przez efektywność operacyjną i technologiczną – wskazuje Prezes Piotr Szamburski.

Sanok Rubber zamierza długoterminowo pozostać spółką dywidendową. Po wypłacie akcjonariuszom tylko w latach 2017-2021 ponad 230 mln zł dopuszcza jednak czasowe zawieszenie wypłat dywidend ze względu na plany inwestycyjne, w tym dotyczące aktywności M&A, R&D i potencjalnej transformacji energetycznej, jak również ze względu na dużą zmienność i niepewność otoczenia.

Grupa Sanok Rubber zamierza kontynuować podejmowanie licznych inicjatyw ESG. Prowadzi swoją działalność biznesową w sposób odpowiedzialny społecznie, nastawiony na  zrównoważony wzrost z zachowaniem najwyższej dbałości o aspekty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną zdrowia i jakości życia swoich pracowników, poszanowaniem i ochroną środowiska naturalnego. W 2021 roku Spółka została wyróżniona jako Lider Świadomości Klimatycznej w raporcie Climate Crisis Awareness 2021 opracowanym przez Fundację Standardów Raportowania, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych (SEG) i Bureau Veritas. Celem strategicznym Grupy jest rozszerzanie palety działań zorientowanych na zrównoważony wzrost i konsekwentna ich realizacja.

Grupa Sanok Rubber zakłada kontynuację długofalowych działań w celu redukcji śladu węglowego o około 9,5% do roku 2030, przy istotnej redukcji emisji gazów cieplarnianych. Rozważane jest zastąpienie kotłowi węglowej innym źródłem energii, w tym potencjalne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (OZE). W roku 2020 i 2021 udział OZE w nabywanej energii elektrycznej wynosił 20%. Do 2025 roku Grupa planuje zwiększyć udział OZE w nabywanej energii elektrycznej. Spółka rozważa także inwestycję we własne projekty fotowoltaiczne.

Spółka zamierza pozostać aktywna w zakresie społecznej odpowiedzialności, wspierając lokalną społeczność i elastycznie reagując na jej potrzeby. Kontynuowane będzie zaangażowanie w życie kulturalne i społeczne regionu poprzez wsparcie dla lokalnych projektów, fundacji, organizacji pożytku publicznego, szczególnie w zakresie życia kulturalnego, ochrony zdrowia, pomocy niepełnosprawnym i ubogim oraz inicjatyw sportowych. Celem Grupy jest również stworzenie jej pracownikom możliwie najlepszych warunków do pracy i rozwoju, a tym samym wzmacnianie marki Grupy i jej spółek na rynku pracy.

W ramach ładu korporacyjnego działania Spółki nadal będą ukierunkowane na długofalowe budowanie wartości dla akcjonariuszy przy zachowaniu transparentności i modelowym wypełnianiu obowiązków spółki publicznej, otwartej na dialog z interesariuszami.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus