Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

[BR Premium] Wyniki Grupy Eurocash po 2022

Udostępnij

Po kilku chudych latach, które przysparzały akcjonariuszom wiele zawodu, szczególnie w obliczu sukcesów konkurencji (Dino, Biedronka), Eurocash pokazał wyniki, które mogą dawać nadzieję na lepszą przyszłość. Działania restrukturyzacyjne i skrupulatne dążenie do uzyskania efektu synergii w poszczególnych gałęziach biznesu w końcu przełożyły się na wymierne efekty i dają zarys kierunku, w którym wydaje się, zamierza podążać Grupa. Po publikacji raportu, notowania walorów przedsiębiorstwa wystrzeliły w górę, w nadziei na utrzymanie pozytywnego trendu wzrostu wyników w przyszłości.

 

Eurocash to największy polski podmiot zajmujący się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, a także wspieraniem niezależnych przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną. Grupa wyróżnia cztery segmenty działalności, do których zalicza się Hurt, Detal, Projekty i Inne. W ramach hurtu, Eurocash wydziela działalność hurtowni Cash&Carry, spółki zajmujące się dystrybucją produktów dla sklepów partnerskich, franczyzowych i niezależnych (Eurocash Dystrybucja), Eurocash Serwis, którego działalność obejmuje dystrybucję papierosów i produktów impulsowych oraz pozostałe, mniej istotne podmioty. Do Detalu jest zaliczana przede wszystkim działalność Delikatesów Centrum, zarówno funkcjonujących jako sklepy własne, jak i franczyzowe. Ponadto, w tym segmencie znajdują się także salony prasowe Inmedio oraz placówki przejętej w ostatnim czasie sieci Arhelan. Do segmentu Projektów kwalifikowane są podmioty, które można określić młode, niewielkie biznesy budujące dopiero swoją pozycję na rynkach. Można tutaj znaleźć m. in. reprezentanta rynku e-grocery – internetowy sklep spożywczy frisco.pl czy sieć marketów alkoholowych Duży Ben. W segmencie Inne, co będzie szczególnie ważne przy analizie zysku operacyjnego, zaprezentowano koszty niezakwalifikowane do żadnej z powyższych gałęzi działalności.

Eurocash: przychody ze sprzedaży
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów spółki

EUR (EUROCASH) korzysta na rosnącej inflacji żywności. To teza, która dotyczy praktycznie wszystkich podmiotów z branży FMCG. Wzrost cen przy utrzymującym się poziomie popytu konsumenckiego przekłada się na rosnącą sprzedaż hurtowników i detalistów. Widać to dobrze na powyższym wykresie. Sumarycznie sprzedaż Grupy Eurocash w 2022 r. wyniosła 30,86 mld zł, czyli o 17,4% więcej r/r. Prawie całość dotyczy sprzedaży towarów, Eurocash generuje też przychody z tytułu świadczonych usług i sprzedaży materiałów, ale są to stosunkowo niewielkie wartości. Przedsiębiorstwo odnotowało wzrost w każdym segmencie działalności, obrót hurtowy wzrósł o 15,8% r/r, detaliczny o 20,2% r/r, a sprzedaż w ramach projektów o 42,9% r/r. Bardziej miarodajną oceną wzrostu sprzedaży jest jej wartość określona dla takiej samej liczby sklepów, co w okresie porównywalnym. Eurocash publikuje takie informacje w sprawozdaniu dla poszczególnych sieci placówek. I tak, z raportu spółki można się dowiedzieć, że dynamika sprzedaży LfL dla hurtowni dyskontowych Cash&Carry w ubiegłym roku wyniosła +15,0% r/r, a dla sieci sklepów Delikatesy Centrum +12,1% r/r. Nieco lepiej prezentowała się ta wartość dla salonów Inmedio (+20,9% r/r). Dla porównania dynamika wzrostu przychodów Biedronki w 2022 r. wyniosła +20,6% r/r, a Dino +28,5% r/r.

Najważniejszym asortymentem sprzedawanym przez Grupę Eurocash są podstawowe artykuły spożywcze i napoje, w tym bezalkoholowe i alkoholowe. W 2022 r. ich udział w sprzedaży wyniósł 67%. Na drugim miejscu pod tym względem znalazły się wyroby tytoniowe, karty telefoniczne i doładowania prepaid (29%), a za resztę odpowiadały artykuły nieżywnościowe takie jak kosmetyki, chemia gospodarcza czy leki OTC.

Patrząc na sprzedaż hurtową, za największą część przychodów w 2022 r. odpowiadała sprzedaż wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych realizowana przez Eurocash Serwis. Wzrost w tej części biznesu wyniósł 14,9% r/r. Idąc dalej, Eurocash Dystrybucja urosła o 16,2% r/r, a Eurocash Cash&Carry o 15,3% r/r. W detalu, do wyniku dołożyła się znacząco konsolidacja marketów Arhelan. W 2022 r. obrót tej sieci wyniósł 674,5 mln zł, przy czym rok wcześniej wpływ na wyniki kształtował się na poziomie nieco ponad 100 mln zł. Sklepy Arhelan są konsolidowane od listopada 2021 r. Poza tym, obrót franczyz Delikatesów Centrum zwiększył się o 2,7% r/r, supermarketów własne i sklepów partnerskich o 5,8% r/r, a sklepików Inmedio o 8,7% r/r.

W samym czwartym kwartale 2022 r. przychody ze sprzedaży towarów wzrosły o 19,2% r/r, do 8,19 mld zł, przy czym inflacja żywności w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniosła z kolei 21,9%. Do trzeciego kwartału włącznie, sprzedaż Grupy Eurocash rosła nieco szybciej od inflacji. Mogą to być pierwsze oznaki osłabienia polskiego konsumenta.

W ten trend zdaje się wpisywac konsensus prognoz analityków, którzy wprawdzie zakładają poprawę przychodów ale w skali odbiegającej od prognoz inflacji. 

Wracając do wyników 2022, mimo wszystko, przychody rosły szybciej od kosztu wyrobów sprzedanych (COGS), stąd obserwowana mocna poprawa marży brutto.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX